Google Analytics Gebruiken

Andere onderwerpen die
u mogelijk interesseren:

 

Nadat u Google hebt geïnstalleerd, kunt u de dag erna uw statistieken bekijken.
U logt in op http://www.google.com/intl/nl/analytics/ (zie ook Google Analytics account maken) en vervolgens ziet u het door u gemaakte profiel, zie voorbeeld hieronder:

 

Google Analytics

 

Als u op 'Rapport weergeven' klikt, komt u het Dashboard van Google Analytics waar u een samenvatting ziet met (héél veel) informatie over de bezoeken.

 

Google Analytics

 

 

Op deze pagina zullen we de belangrijkste rapporten en opties toelichten.

De grafiek in het Dashboard laat het aantal bezoekers van één maand zien. U kunt rechtsboven de periode aanpassen. Bij Sitegebruik kunt u bijvoorbeeld zien hoeveel bezoekers een site hebben bezocht, hoeveel pagina's deze bezoekers hebben bekeken en hoe hoog het bouncepercentage ofwel weigeringspercentage is. Dit laatste geeft aan hoeveel procent van de bezoekers direct afhaken als ze op uw site komen. Als u adverteert met AdWords en dit getal erg hoog is (in uw AdWords resultaten), kan het zijn dat u uw advertentie nog eens goed onder de loep moet houden.

Linksboven vindt u het navigatiemenu.

 

Google Analytics

 

  1. Bij 'Bezoekers' kunt u nog meer te weten komen over uw bezoekers. Zoals: hoeveel unieke*** bezoekers hebben mijn site bezocht. En hoe vaak komen mijn bezoekers nog eens terug?
  2. Waar komen de bezoekers vandaan? Via Google? Via een andere site, en welke site is dat dan? En met welke zoekwoorden hebben zij de site gevonden?
  3. Welke pagina's worden het best bezocht?
  4. En welke doelen worden behaald (zie AdWords Campagne maken)
    Hoe vaak wordt mijn brochure gedownload? Of hoe vaak wordt er tot koop overgegaan.


*** Let op. Google Analytics berekent het aantal unieke bezoekers iedere dag opnieuw!

 

Google AnalyticsWaar zitten de klanten?


Bij Bezoekers (1), vindt u ook de button kaartoverlay. Hiermee krijgt u inzicht waar de bezoekers zich bevinden.

 

Verkeersbronnen (2)
Ook interessant is om te weten of uw site voornamelijk via Google bezocht wordt, via rechtstreeks verkeer (uw domeinnaam staat dan bijvoorbeeld bij de favorieten van de bezoeker) of via een andere site? Dit is het geval als andere sites naar uw site linken. Indien u voor die link heeft betaald, is het handig als u weet wat u dat oplevert.

Overigens is het een goede zaak als veel andere sites naar uw site linken. Daarmee zorgt u voor een hogere positie in Google. Zie 'zoekmachines'.

 

Google Analytics

 

Heeft u Google Analytics geactiveerd in Google AdWords (zie Google Analytics installeren)?
Dan kunt u bij Verkeersbronnen (2)-> AdWords meer inzicht krijgen in de resultaten van de campagne. U kunt bijvoorbeeld op 'Zoekwoorden' klikken om te zien welke zoekwoorden hebben geleid tot een klik op de advertentie. Hier speelt het bouncepercentage een grote rol.
Als u ziet dat duur betaalde zoekwoorden een erg hoge bouncerate hebben, betekent dat dat bezoekers na één blik op uw site besloten hebben dat deze niet aansluit bij de verwachtingen. Dit kan zijn omdat u inderdaad niet te bieden hebt waarnaar is gezocht. Het kan echter ook zijn dat u wel degelijk aan de vraag voldoet, maar dat de bezoekers dat niet kunnen vinden. In het eerste geval zou u nog eens goed kunnen nadenken over bepaalde zoektermen. Want misschien zijn die niet duidelijk genoeg? In het laatste geval zou u kunnen bekijken of uw product of dienst niet wat meer moet opvallen. Bijvoorbeeld met behulp van een banner.

Indien u bij het maken van een profiel bepaalde doelwaarden heeft ingesteld (zie Google Analytics installeren) kunt u hier ook zien of een bepaald bezoek heeft geleid tot een gewenste actie (conversie). Zoals het versturen van het contactformulier, het downloaden van een folder of de aankoop van een product. Indien bepaalde zoekwoorden vaak blijken te leiden tot een conversie, dan zou u kunnen overwegen het bod te vergroten of varianten van de 'magische woorden' toe te voegen aan de zoekwoorden in Google AdWords.

 

Inhoud (3)
Als u wilt weten welke pagina's het best bezocht worden, dan vindt u dat bij 'Inhoud' (3). Als uw websitepagina's makkelijk herkenbare namen hebben, zal vrij snel duidelijk zijn welke onderwerpen de meeste bezoekers aantrekken. (Let op: de homepage wordt vaak index.php of index.html genoemd, of er wordt alleen een '/' weergegeven.)
Bij dynamische sites is het vaak lastig om te zien om welke pagina het nu gaat. Een pagina met de naam product.php?ID=5&ID2=3, is moeilijker te duiden. U kunt dan het best deze naam even kopiëren (rechtermuisknop). Vervolgens gaat u naar uw website en zet de naam achter uw domeinnaam (dus bv: www.kahlo.nl/product.php?ID=5&ID2=3 vergeet niet de / te typen achter kahlo.nl)

 

Rapporten
Bent u op zoek naar bepaalde, meer specifiekere informatie? Klik dan op 'Geavanceerde Segmenten', zie afbeelding. Hier kunt u de segmenten aanvinken waarover u meer wilt weten. Indien gewenst, kunt u het rapport ook e-mailen naar uzelf of andere geïnteresseerden. Zie afbeelding hieronder, linksboven.


Google Analytics

Google Analytics

 


Hulp nodig?
Aarzel dan niet om contact op te nemen.
Telefoon: 0497-38 25 19. E-mailadres: info@kahlo.nl. U kunt natuurlijk ook gebruik maken
van het contactformulier rechts op deze site.