Waarom LinkedIn? En hoe te beginnen?

Door Karen Nijst, bureau Kahlo

Anders dan bijvoorbeeld Hyves of Facebook, is LinkedIn (LI)de meest formele website van deze tijd. Humor mag natuurlijk altijd, maar als iemand de hele dag loopt te grappen en te grollen op LI wordt hij al snel niet meer serieus genomen. En dat is jammer want het doel van LinkedIn is om op een effectieve wijze contact met uw netwerk te onderhouden. Elkaar vertrouwen (en serieus nemen) zijn daarbij de sleutelwoorden.

Voor wie is LinkedIn?
LinkedIn kan voor iedereen van waarde zijn die klanten, werk, opdrachten, nieuwe collega’s of partners en/of stageopdracht zoekt…. LinkedIn is HET zakelijk professioneel online netwerk voor de zelfstandige en eigenaar van een klein bedrijf.

Hoe maak ik een account?
In het Help Centrum van LinkedIn is veel informatie te vinden over het maken van een account.
Ik zal hier dus ook niet verder op ingaan.

Basis Profiel maken, professional headline

Het profiel verdient alle aandacht en kan onder meer bewerkt worden door op 'Settings' te klikken rechtsboven in het scherm. Klik vervolgens op 'Profile'.

Het volgende formulier verschijnt:

Denk goed na over de Professional "Headline". Deze kan het best alle trefwoorden over je vakgebied bevatten. Door goede trefwoorden te gebruiken, begrijpt een ander sneller wat je doet.
Je loopt dan minder kans interessante zakelijke contacten mis te lopen. Vermijd ook te algemene zoektermen. Bent u salesmanager? Vermeld dan ook uw professie.

Er zijn drie belangrijke redenen waarom goede trefwoorden in de Professional Headline zo belangrijk zijn:

  1. Mensen die gebruik maken van de zoekfunctie van LinkedIn doen dat met behulp van bepaalde zoekwoorden. U wil natuurlijk graag gevonden worden door uw doelgroep. Dan is het belangrijk dat de zoekwoorden die uw doelgroep waarschijnlijk gebruikt, matchen met uw trefwoorden.
  2. Dit geldt ook voor zoekmachines als Google.
  3. Uw naam en headline is het eerste wat andere linkedin-gebruikers zien. En u wilt toch altijd 'n goede eerste indruk achterlaten?


Tip: plaats altijd 'n (goede) foto bij uw profiel.
Én vermijd in uw profiel woorden die ook door anderen massaal gebruikt worden ... zoals 'creatief' en 'innovatief'.

Andere instellingen

Via settings kunt u aangeven hoe u wil dat LinkedIn de rest van uw gegevens presenteert.
Hieronder volgt 'n korte toelichting.

Zie ook de eerste afbeelding op deze site (Settings).


  1. Email Preferences
    Hier kunt u verschillende e-mailadressen toevoegen. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als iemand u via LinkedIn wil benaderen maar niet weet welk e-mailadres u precies gebruikt.
  2. Groups, Companies & Applications
    Het is aan te raden om lid te worden van groepen die aansluiten bij je interesses of bedrijven te volgen die u interessant vindt.
    Bent u lid van een groep, zorg dan dat u zichtbaar bent, door commentaar te geven, door een interessante link te plaatsen waar anderen wat aan hebben of door zelf een discussie te starten.
    Bij Settings; Groups, Companies & Applications kunt u de groepen beheren. U kunt daar de volgorde aanpassen van het groepsoverzicht of aangeven hoe vaak u per dag 'n mailtje van 'n bepaalde groep ontvangt met daarin alle laatste onderwerpen die aan bod zijn gekomen.
  3. Account
    Bij Account kunt u onder andere aangeven hoeveel en welke berichten u op de homepage wenst te zien.
  4. t/m 8 Bepaal wat anderen wel/niet mogen zien. Mag iedereen al uw connecties opzoeken of wil u dat alleen uw netwerk die mogelijkheid heeft? Als u uw profiel wijzigt? Wie mag dat dan zien? Bij 5 kunt u aangeven of anderen uw naam, foto en heading mogen zien bij Who's Viewed Your Profile? (zie o.a. de homepage rechterkant). Bij 8 kunt u ervoor zorgen dat al uw tweets automatisch geplaatst worden op LI. Persoonlijk ben ik daar geen voorstander van.

Handige tips:

Netwerk opbouwen

Met wie gaat u nu connecten? Niet alleen met de mensen die u goed kent want die bereikt u ook wel op andere wijze. Het gaat net om de mensen die iets voor u kunnen betekenen. Of waarvoor u iets kunt betekenen. Om optimaal gevonden te worden in LI is het belangrijk dat u zo veel mogelijk tweedegraads connecties hebt. Dit lukt het best als u veel eerstegraads connecties hebt, ieder met een uitgebreid netwerk.

Er zijn verschillende manier om mensen te vinden en uit te nodigen.



Uw reactie?

Liever rechtstreeks een reactie plaatsen?

Uw Naam:

E-mailadres (wordt hier niet geplaatst):

Woonplaats:

Uw reactie :