+31 (0)6-52 65 37 61

Meer bezoekers op je site, dankzij Facebook (en andersom!)

Ben jij ook actief op Facebook? En is jouw site in de vergeethoek geraakt? Lees hier hoe je het aangename met het nuttige kunt combineren!

Tel uit je winst …

Steeds vaker zie ik dat klanten en relaties heel actief zijn op Facebook, terwijl de eigen site in de vergeethoek is geraakt. Begrijpelijk, omdat je op Facebook sneller en vaker een reactie krijgt op jouw berichtjes en het lijkt alsof je de mensen daar beter leert kennen. Het voelt al snel vertrouwd en veilig en in zo`n ‘vind ik leuk’ omgeving ben je eerder geneigd jouw laatste nieuwtjes en berichtjes te delen.

Maar er schuilt een addertje onder het gras ….

Tenzij je duizenden volgers hebt (5000 is overigens het maximum voor een privé-pagina), die regelmatig jouw informatie delen binnen hun netwerk, is de kring waarin je je begeeft beperkt. Vaak zijn het steeds dezelfde ‘vrienden’ die reageren of die jouw berichtjes delen.

Webbezoekers druipen af 
En het erge is dat alle ‘anonieme’ bezoekers op jouw website stiekem afdruipen, omdat daar nooit iets nieuws te vinden is. Sterker nog, ook de zoekmachines waarderen jouw site minder en minder, en daardoor ben je slechter te vinden in de zoekresultaten.
Met als gevolg dat je als web eigenaar -terecht-  concludeert dat de site niets opbrengt. Maar –tenzij anderen een slechte site hebben gebouwd– heb je dat volledig aan jezelf te wijten.

Kom dus uit je comfortzone, deel je laatste nieuws, weetjes, activiteiten en blogs óók op de bedrijfssite!
En nóg beter: activeer het reactieformulier zodat bezoekers ook op jouw site kunnen reageren op het stuk(je) tekst.

Moet je Facebook links laten liggen?
Nee, nee en nog eens nee. Maar vraag je wél elke keer af of dat Facebookbericht niet óók een plek verdient op de eigen site. Eenmaal gepubliceerd, dan kun je het bericht makkelijk delen door het webadres te kopiëren** en te plakken in een Facebookbericht:

Zo sla je twee vliegen in één klap. Je informeert jouw ‘vrienden’ én je stelt de bezoekers van de website niet teleur 🙂

** Er zijn ook tools waarmee je berichten automatisch kunt doorplaatsen, maar ik ben daar geen voorstander van.

Een voorbeeldje
Neem bijvoorbeeld een WordPress bericht als dit. Na de publicatie ervan, kun je de URL kopiëren in de adresbalk bovenaan:

 

Vervolgens maak je in Facebook een nieuw bericht, je schrijft een kort wervend tekstje waarna je de link in het tekstvak plakt.

Kleine kanttekening:
Vaak gaat dit gewoon goed, maar omdat Facebook het bijbehorende plaatje uit de websitecode filtert, kan het gebeuren dat een image getoond wordt, die je liever niet ziet.

Maar daar kun je iets aan doen met behulp van een plugin als YOAST**.
In veel CMS-systemen kun je de gewenste foto apart toevoegen en in WordPress kan dit door gebruik te maken van een plugin als YOAST. (Gebruik je een andere plugin? Check dan de handleiding bij de makers ervan).
** Ben je klant van Kahlo? Dan hebben wij deze plugin al voor je geïnstalleerd. Maak je gebruik van onze ‘wellness-sites’ met een CMS op maat? Dan vind je daar tevens een optie waarmee je de image apart kunt toevoegen. (Meer informatie: info@kahlo.nl)

Plaatje toevoegen met behulp van YOAST
Na installatie van YOAST vind je onderaan jouw bericht (in het inloggedeelte van WordPress), de opties van Yoast. Klik op het derde icoontje:

Als je niet wilt dat de eerste zinnen van je tekst klakkeloos worden overgenomen, kun je de omschrijving aanpassen.  Daarna kun je de afbeelding uploaden die jij graag bij het artikel wenst te zien. De aanbevolen afbeeldingsgrootte voor Facebook is 1200 x 628px, of in een verhouding van 1,91:1

Belangrijk: nadat je dit gedaan hebt, klik je op :  https://developers.facebook.com/tools/debug/
Vul vervolgens de URL in en klik op ‘Fouten opsporen’.

Nu kun je -bij LINK PREVIEW- zien of de gewenste afbeelding wordt weergegeven:

Nog steeds niet tevreden? Herhaal dan bovenstaande handelingen, sla alles op en gebruik ‘Scrape Again’ op https://developers.facebook.com/tools/debug/ :

Wel tevreden?

Ga naar Facebook en maak je vrienden blij met jouw berichtje en link naar jouw website!

Veel succes!

Enne … vragen staat vrij:
Karen Nijst
info@kahlo.nl

PS: Vaak denken mensen dat je een bericht op een site pas mag delen als daar uren werk in zijn gaan zitten. Maar dat HOEFT NIET 🙂 Ook kleine ‘brokjes’ informatie zijn prima bruikbaar. Zie de WEBWEETJES op deze site.

Daarnaast worden er steeds vaker zg. landingspagina’s ingezet, waarnaar verwezen wordt via een Facebookadvertentie of -bericht.

Over Karen Nijst

Ik heb jarenlang als marketing-communicatie adviseur gewerkt en denk dat ik destijds één van de eerste ben geweest in Nederland, die een computer in huis haalde. Iedereen verklaarde me voor gek. Zo'n log ding ... dat is toch geen aanwinst voor het interieur? Maar ik was verkocht!
Inmiddels ben ik al lange tijd gecertificeerd php-programmeur en webdesigner, toch blijf ik het belangrijk vinden dat de site van mijn klanten er niet alleen gelikt uitziet maar óók resultaten oplevert. Dat doe ik door mee te denken met de klant, waarna ik de wensen ‘vertaal’ naar technische oplossingen. De laatste jaren bouw ik voornamelijk WordPress-sites, WOOCOMMERCE webwinkels en sites op maat, waarvoor ik de themes schrijf en verschillende plugins. Daarnaast help ik mijn klanten bij het schrijven van commerciële teksten die het goed doen in de zoekmachines.
Contact opnemen? +31 (0)6-52 65 37 61 info@kahlo.nl