+31 (0)6-52 65 37 61

De ideale navigatie. Bestaat deze wel?

De navigatie vormt de ruggegraat van jouw website omdat een goede menustructuur de bezoekers helpt de weg te vinden op de site.  En het liefst in de richting die jij wenst (conversie). Tijdens het ontwikkelen van een website, wordt mij dan ook vaak gevraagd waar het hoofdmenu moet komen te staan. Horizontaal bovenaan? Of aan de linker- of rechterzijde in een sidebar?
En zijn submenu’s eigenlijk wel nodig? Of leiden ze onnodig af?

Om deze vragen te beantwoorden, kunnen we teruggaan naar de basis en de kritische rol onderzoeken van zowel de gebruikersinterface (UI) als de gebruikerservaring (UX) bij het ontwerpen van websites.

Voorbeeld van een standaard indeling:


Toelichting plaatje:

  1. 1) Horizontaal menu. Met links een verwijzing naar de homepage en rechts naar een contactformulier.
  2. 2) Menu aan de linkerzijde –in een sidebar (WordPress-begrip).
  3. 3) Menu aan de rechterzijde- in een sidebar.
  4. 4) Schromelijk onderschat (zie ‘Het belang van de inhoud en bovenkant, onderaan deze pagina’):
    tekst met linkjes ofwel verwijzingen naar de belangrijkste pagina’s op de site.
  5. 5) Zoekfunctie.
  6. 6) Logo met link naar de homepage.

Mijn voorkeur gaat uit naar het horizontale menu  bovenaan, en –bij een meer complexe site – een menu in de linker sidebar. Indien er echter voldoende (en goed) beeldmateriaal is, geef ik de voorkeur aan het menu aan de rechterzijde. Dit is echter volledig gebaseerd op ‘fingerspitzengefühl’  en niet gestaafd door feiten. Vandaar dat ik dit nieuwe jaar ben begonnen met het doorspitten van verschillende ‘facts & figures’ over de ‘ideale navigatie’ op een site. Belangrijkste conclusie is dat er geen – eenduidige – gouden regel bestaat voor álle websites, maar in grote lijnen zijn er zeker enkele regels waarmee rekening gehouden mag worden.    

Eyetracking, hoe bekijken de webbezoekers een webpagina?

Wanneer je wilt weten wat de ideale indeling is van een webpagina, is het wezenlijk om te achterhalen hoe een bezoeker een pagina bekijkt.  Dit kan door middel van ‘Eyetracking’, een onderzoek waarbij d.m.v. software en hardware gemeten wordt hoe de ogen van mensen reageren op impulsen. Resultaten uit eerder onderzoek, tonen aan dat het menselijk oog vergelijkbare kijkpatronen vertoont als een advertentie of websites wordt bekeken.

Bezoekers scannen webpagina’s in een F-patroon

Bezoekers scannen webpagina’s in een F-patroon.
Informatie die helemaal rechts op de pagina wordt gepresenteerd, trekt minder aandacht. Hieruit mag je concluderen dat een horizontaal menu een goede keuze is. Eventueel aangevuld met een menu in de linker sidebar.

Eye-tracking

Daarnaast zegt een plaatje vaak méér dan duizend woorden .
Images in de rechter sidebar is dus zeker geen slecht idee.
(Zie afbeelding hieronder)

 

Het belang van de linkerhelft

Internet -gebruikers besteden 69 % van de tijd met het bekijken van de linkerhelft van een pagina en 30 % met het bekijken van de rechterhelft . Een conventionele lay-out biedt meer kansen.
BRON: http://www.nngroup.com/articles/horizontal-attention-leans-left/

Vandaar dat het belangrijk is om goed na te denken over de plaatsing én het nut van de menu-items. Daarnaast hebben webbezoekers bepaalde verwachtingen. Omdat de meeste sites tussen de vijf en acht menuknoppen hebben, help je de bezoeker NIET door hier vanaf te wijken. Ook zie je dat op de meeste sites de button ‘Home’ aan de linkerkant staat en helemaal rechts:  de button ‘Contact’.

NB: Bouw je navigatie op rondom je aanbod en de zaken die er echt toe doen

Ik weet niet wat jij als eerste doet als je op een onbekende site terecht komt? Maar ik loop niet direct warm voor onderwerpen als ‘Wie zijn Wij’ of ‘Onze Werkwijze’.  Ik wil eerst weten óf en wáár ik kan vinden wat ik zoek. Vaak gaat dat om een product, dienst of antwoord op een vraag.
Toch zie je dikwijls  ‘Over Ons’ op een plek staan waar de aandacht als eerste naar uitgaat: linksboven in het hoofdmenu.

Dit vond ik ook wel aardig:
Menu’s van de 20 meest bezochte westerse websites wereldwijd

Via deze link vind je screenshots van 20 meest bezochte websites en hun navigatieschema’s. (in 2011).

Belangrijkste bevindingen:

  • Het 1ste hoofdmenu staat bij 17 websites bovenaan. Bij 4 sites aan de linkerkant.
  • Het 2de menu staat 14 keer links en 11 keer bovenaan.

!!! Het belang van de inhoud en bovenkant

Waarom besteden we eigenlijk zo veel aandacht aan de menu’s? Het is toch beter als gebruikers niet te lang afgeleid worden door de navigatie, maar hun –korte-  tijd besteden aan de inhoud? Zo heeft een menu bovenaan de pagina het voordeel, dat je dit bij het laden van de pagina direct ziet. Maar op het moment dat je begint te lezen, leidt het niet meer af.

Daarnaast kun je ook in de tekst –op strategische plaatsen- linkjes/verwijzingen maken naar de voor jou belangrijkste pagina’s.

‘Boven de vouw’
In de internetwereld heeft ‘boven de vouw’ een eigen betekenis gekregen. Het geeft aan wat een bezoeker op zijn scherm kan zien vóórdat hij moet scrollen om de rest van de informatie te bekijken. Alle informatie, en dus ook de linkjes/verwijzingen boven de vouw, worden beter bekeken dan onder de vouw.

Door de vele verschillende displays op tablets en smart-phones is de vouw inmiddels niet meer zo belangrijk als ze vroeger was. Toch is het nog steeds zo dat de informatie én ‘look’ boven de ‘PC-vouw’ (ca 600-800px) bepaalt of de bezoeker op de website blijft en naar beneden scrollt, of wegklikt. Deze keuze wordt binnen 2 seconden gemaakt.

🙂 Persoonlijk vind ik dat als de content in het middenstuk goed is opgebouwd, met de juiste verwijzingen op de juiste plaats- een submenu in de linker- of zelfs rechter sidebar overbodig wordt en onnodig afleidt. 🙁

Last but not least:

“Dan zetten we het toch gewoon op de homepage?”

Voordat zoekmachines intensief werden gebruikt, communiceerde iedereen via URL’s ofwel de domeinnaam. De URL op visitekaartje en ander drukwerk, was eigenlijk de enige manier om ervoor te zorgen dat de website bezocht werd.

De homepage wás de allerbelangrijkste pagina
Want dit was de pagina die de bezoeker als eerste zou zien. Vandaar dat alles wat de webeigenaar te bieden had, op deze pagina werd gezet. Dit leidde dikwijls tot overvolle homepages, die maar moeilijk te begrijpen waren.

Maar dankzij de zoekmachines is de homepage minder belangrijk geworden.  Toch lijkt het er nog steeds op dat als het lastig lijkt om een onderwerp in de navigatie onder te brengen, men hiervoor de homepage gebruikt.  Een gemiste kans, omdat in het meest gunstige geval de bezoekers via één van de vele landingspagina’s binnenkomen.  Of via ‘gewone’ pagina’s die goed gevonden worden door zoekmachines als Google.

NB: In de statistieken die ik bijhoud voor verschillende klanten, zie ik dat de eerste pagina die wordt bezocht, vaak een andere is dan de homepage.

Plaatsing op de homepage kan nog steeds een goed idee zijn, maar de verwijzing naar dat nieuwe product of dienst dient óók teruggevonden te worden in de navigatie. Of m.b.v. een steeds terugkerend linkje in de teksten op je site.  Een bezoeker die verder snuffelt op de site, zal er immers niet aan denken om helemaal terug te gaan naar de homepage.

🙄 Ik hoop dat je dit artikel met interesse hebt gelezen.
En indien je nog vragen, opmerkingen, of aanvullingen hebt…
hoor ik het graag!

Belangrijkste Bronnen facts & figures:
http://www.nngroup.com/articles/
http://www.agconsult.com/nl/usability-blog
http://www.google.nl/intl/nl/analytics/

 

 

Over Karen Nijst

Ik heb jarenlang als marketing-communicatie adviseur gewerkt en denk dat ik destijds één van de eerste ben geweest in Nederland, die een computer in huis haalde. Iedereen verklaarde me voor gek. Zo'n log ding ... dat is toch geen aanwinst voor het interieur? Maar ik was verkocht!
Inmiddels ben ik al lange tijd gecertificeerd php-programmeur en webdesigner, toch blijf ik het belangrijk vinden dat de site van mijn klanten er niet alleen gelikt uitziet maar óók resultaten oplevert. Dat doe ik door mee te denken met de klant, waarna ik de wensen ‘vertaal’ naar technische oplossingen. De laatste jaren bouw ik voornamelijk WordPress-sites, WOOCOMMERCE webwinkels en sites op maat, waarvoor ik de themes schrijf en verschillende plugins. Daarnaast help ik mijn klanten bij het schrijven van commerciële teksten die het goed doen in de zoekmachines.
Contact opnemen? +31 (0)6-52 65 37 61 info@kahlo.nl