Hoe bondig en vindbaar (!) is jouw webtekst?

LinkedinFacebookGoogleTwitter

female hands typing on a laptop computer with book pages flying around

Mensen die een website, blog of de social media bezoeken lezen de teksten (content) op een andere manier dan een boek. De bezoeker wil in één oogopslag zien of de inhoud van een site de moeite waard is. Het is daarom belangrijk dat je kort en bondig ‘to the point’ komt, opdat de lezer geprikkeld wordt verder te lezen. Maar ook Google kijkt mee! En net als de lezer houdt deze zoekmachine van duidelijke en scanbare tekst.

Lezers willen één ding direct weten:

Waarom zit ik goed op deze site?

Webbezoekers hebben haast. Als ze een site of blog bekijken, willen ze direct weten of ze goed zitten en of de pagina’s de informatie bieden waarnaar ze op zoek zijn. Daarom is het belangrijk dat de homepage of landingspagina zowel qua vormgeving als tekst, duidelijke informatie verschaft.

Niet lezen, maar scannen van een webtekst

Omdat de bezoekers haast hebben, lezen ze niet. Ze scannen de pagina. Je kunt het vergelijken met het lezen van de krant. Eenmaal uit de brievenbus dan vliegt de blik over de koppen, kaders en inleidingen. Al snel beslis je welk artikel interessant is en welk artikel niet.

verleidenopinterenetHoe maak je scanbare teksten?

Het maken van optimale scanbare en bondige teksten is een vak apart. Het is dus beter dit aan een specialist toe te vertrouwen. Wil je toch zelf aan de slag? Lees dan onderstaande tips.

  • Schrijf gelaagd, gebruik het pyramidemodel. 
    De belangrijkste informatie zet je altijd bovenaan. Omdat jouw bezoekers geen zin hebben om te wachten tot het ‘plot’ zich ontvouwt, verklap je direct ‘dat de butler het heeft gedaan‘. Let op: dit geldt niet alleen voor de volledige tekst, maar ook voor de alinea’s.
  • Zorg voor pakkende, veelzeggende koppen.
    Iedere kop dient zo duidelijk mogelijk te maken wat de lezer mag verwachten van de alinea eronder. Ook worden de koppen vaak gebruikt voor (externe) links. Dan is het wenselijk dat ze alle informatie bevat die verleidt om op de link te klikken!
  • Alle kopjes dienen de pagina samen te vatten
    Ofwel, als je alle tekst wegdenkt en alleen nog maar de kopjes kijkt … Begrijp je dan waar de informatie over gaat?
  • Maak niet te lange alinea’s.
  • Gebruik ‘bullets’ ofwel opsommingen, zoals hier gebeurt.
  • Houd de tekst luchtig.
    Prop de letters en afbeeldingen niet op elkaar, maar maak witregels tussen de alinea’s en marges rondom de afbeeldingen.
  • Gebruik goede veelzeggende links
    Maar al te vaak staat er: ‘Meer weten over de oprichters van ons bedrijf? klik hier‘.
    Beter is: ‘Hier komt u meer te weten over de oprichters van Kahlo Webdevelopment
  • Lange tekst?
    Bekijk eerst of er niet geschrapt kan worden. Zo nee, ‘verluchtig’ de lap tekst met kopjes, afbeeldingen en kaders.

haastVerdiep je in de bezoeker en spreek hem/haar aan.

Probeer je intensief in te leven in de ijkfiguur (potentiële klant) die heel blij zal zijn met jouw product of dienstverlening. Vermijd ambtelijke taal en spreek hem aan alsof hij in levenden lijve voor je zit. Onderzoek heeft bewezen dat de lezer alerter wordt als hij direct wordt aangesproken met ‘u’ of ‘jij’. Houd het verder kort, geef voorbeelden, en schrap zo veel mogelijk overbodige woorden. En niet onbelangrijk 😉 Blijf positief! Dus niet: ‘U weet te weinig over ons product’, maar: ‘Hoe heeft u nóg meer baat bij ons product?’

Beter geen lange teksten op mijn site?

Jawel, dat mag. Maar bedenk wélke functie de pagina heeft. Zo zijn er grofweg twee hoofdsoorten: de home-/landingspagina’s en de bestemmingspagina’s. De eerste heeft tot doel de bezoeker door te verwijzen naar hetgeen hij zoekt: de bestemmingspagina. Dit betekent dat er op een home-/landingspagina weinig tekst staat en (vaak) veel -duidelijke- teasers en links naar de gewenste bestemmingspagina’s.
Ze zijn dus bedoeld om de bezoeker te navigeren naar de informatie die hij zoekt. De bestemmingspagina’s daarentegen (zoals deze pagina) dienen de lezer te boeien en vast te houden. Is er veel informatie te bieden, dan mag de tekst ook best lang zijn. Maar -zoals gezegd – serveer de woorden zo aantrekkelijk en behapbaar mogelijk. Liefst met plaatjes. Ook hier heeft onderzoek uitgewezen dat ’n lap tekst zonder opmaak, door slechts 10% onthouden wordt!

Waarom word ik niet gevonden door Google en andere zoekmachines?

OK! De tekst is geschreven, je hebt je best gedaan. En de vaste bezoekers van de site lijken de informatie te waarderen. Alleen tonen zoekmachines als Google bitter weinig interesse in jouw pennenvrucht. De tekst is dus niet zoekmachine vriendelijk genoeg. Je moet dus ’n beetje aardiger worden door ervoor te zorgen dat de tekst matcht met de woorden waarop wordt gezocht. Misschien heb je veel ‘ouderwetse’ woorden gebruikt in de titels en content? Of teveel vakjargon? Kortom, heb je wel de woorden gebruikt waarop wordt gezocht?

Een andere reden kan technisch van aard zijn, zie uitleg hieronder. Dan dien je een beroep te doen op uw webbouwer, of je meer te verdiepen in -de broncode- van het Content Management Systeem.

* Hoe scoort mijn tekst beter in Google? Search Engine Optimization (SEO)

GoogleIndien je je houdt aan bovenstaande richtlijnen, zullen de zoekmachines de site??zeker niet overslaan tijdens hun speurtocht naar boeiende content. Toch kun je méér doen. Dankzij het hulpprogramma voor zoekwoorden van Google is het mogelijk bepaalde woorden in de tekst checken op de mate van populariteit in de zoekmachines. De kunst is om woorden te vinden waarnaar gezocht wordt (zoekopdrachten), en die door anderen weinig gebruikt worden (concurrentie). Gebruik deze woorden zoveel mogelijk in de titels, kopjes en/of linkjes.

* Betere broncode en hoge ranking

Nu wordt het ietwat technisch!
Aantrekkelijke titels lezen lekker, maar het is wel belangrijk dat je ze op het web van een zogenaamde tag voorziet. Je kunt ze, naarmate de belangrijkheid, uitrusten met een <h1> of <h2> tag. Ook is het zinvol om in de alinea’s bepaalde woorden ‘vet’ maken () waarmee je aan de zoekmachines duidelijk maakt dat ze belangrijker zijn dan de rest van de tekst.

Ook de links en plaatjes mogen niet vergeten worden. Voorzie ze altijd van een alt/title die de link of plaatje beschrijft. En natuurlijk gebruik je daarbij de woorden waarop jij gezocht denkt te worden.
En last but not least, zorg ervoor dat andere sites een link (met uw belangrijkste zoekwoorden) plaatsen naar de content op de site. Hoe meer -relevante- sites naar de site verwijzen, hoe belangrijker je bent in de spiderogen van de zoekmachines!

* Meer weten? Ga dan naar: Hoe scoor je hoger in de zoekmachines?.

Over Karen Nijst van Kahlo Webdevelopment & Copywriting:

Mijn missie is het (ver)bouwen, vormgeven en inrichten (schrijven) van mooie maar vooral functionele websites die de boodschap van de website-eigenaar zo goed mogelijk tot haar recht laten komen. De laatste jaren bouw ik voornamelijk WordPress-sites waarvoor ik als gecertificeerd php-progammeur ook de themes schrijf en verschillende plugins. Daarnaast help ik mijn klanten met het schrijven van commerciële teksten die het goed doen in de zoekmachines én m.b.v. praktische tips en plugins, zoals Yoast, om beter te scoren in de zoekmachines (SEO) waarbij de bezoeker altijd voor de machine komt!Contact opnemen? Mail naar info@kahlo.nl

 

Aantal Reacties: 0

Interessant artikel?



Plaats een reactie! (s.v.p. maximaal 600 woorden)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


Mail mij als anderen ook een reactie plaatsen.




Een site op MAAT?
https://www.kahlo.nl/webdevelopment/
Betrouwbare en professionele
begeleiding van A tot Z; van briefing
t/m oplevering en zoekmachine-optimalisatie.


Website Huren ?
onzezaakonline.nl (Eigendom van Kahlo)
Complete en Professionele Website
Voor € 23,50 / maand
Incl. Host, domeinnaam en SSL


Recente Berichten



webweetjes "

Samen met Karen heb ik mijn wensen doorgesproken en zij heeft dit vertaald naar een prachtige site met goedwerkende oplossingen die ik gemakkelijk kan beheren. Het aantal websitebezoekers is inmiddels verdubbeld.

Anita Kornman
voedingscoach voor vrouwen met langdurig overgewicht