+31 (0)6-52 65 37 61

Ontdek Hoe Je Teksten Schrijft Om Bezoekers & Zoekmachines Te Prikkelen

Mensen die een website, blog of de social media bezoeken, lezen de teksten (content) op een andere manier dan een boek. De bezoeker wil in één oogopslag zien of de inhoud van een site de moeite waard is. Het is daarom belangrijk dat je kort en bondig ’to the point’ komt, opdat de lezer geprikkeld wordt verder te lezen. Maar Google kijkt mee! En net als de lezer houdt deze zoekmachine van duidelijke en scanbare tekst. In deze blog lees je hoe je teksten schrijft die zowel je bezoekers aanspreken én de zoekmachines (SEO).

Onderaan vind je een uitleg over de ‘Yoast’  plugin en hoe je de leesbaarheid van je teksten kunt meten. En wat de invloed daarvan kan zijn op je SEO.

Lezers willen één ding direct weten:

Waarom zit ik goed op deze site?

Webbezoekers hebben haast. Als ze een site of blog bekijken, willen ze direct weten of ze goed zitten en of de pagina’s de informatie bieden waarnaar ze op zoek zijn. Daarom is het belangrijk dat de homepage of landingspagina zowel qua vormgeving als tekst, duidelijke informatie verschaft.

Niet lezen, maar scannen van een webtekst

Rennend Boek

Mensen lezen vaak gehaast. Ze scannen je tekst!

Omdat de bezoekers haast hebben, lezen ze niet. Ze scannen de pagina. Je kunt het vergelijken met het lezen van de krant. Eenmaal uit de brievenbus dan vliegt de blik over de koppen, kaders en inleidingen. Al snel beslis je welk artikel interessant is en welk artikel niet.

Hoe maak je scanbare teksten?

Het maken van optimale scanbare en bondige teksten is een vak apart. Het is dus beter dit aan een specialist toe te vertrouwen. Wil je toch zelf aan de slag? Lees dan onderstaande tips.

  • Schrijf gelaagd, gebruik het pyramidemodel. 
    De belangrijkste informatie zet je altijd bovenaan. Omdat jouw bezoekers geen zin hebben om te wachten tot het ‘plot’ zich ontvouwt, verklap je direct ‘dat de butler het heeft gedaan‘. Let op: dit geldt niet alleen voor de volledige tekst, maar ook voor de alinea’s.
  • Zorg voor pakkende, veelzeggende koppen.
    Iedere kop moet duidelijk maken wat de lezer mag verwachten van de alinea eronder.
  • Alle kopjes dienen de pagina samen te vatten
    Ofwel, als je alle tekst wegdenkt en alleen nog maar de kopjes kijkt … Begrijp je dan waar de informatie over gaat?
  • Maak niet te lange alinea’s.
  • Gebruik ‘bullets’ ofwel opsommingen, zoals hier gebeurt.
  • Houd de tekst luchtig.
    Prop de letters en afbeeldingen niet op elkaar, maar maak witregels tussen de alinea’s en marges rondom de afbeeldingen.
  • Gebruik goede veelzeggende links
    Maar al te vaak staat er: ‘Meer weten over de oprichters van ons bedrijf? klik hier‘.
    Beter is: ‘Hier komt u meer te weten over de oprichters van Kahlo Webdevelopment
  • Lange tekst?
    Bekijk eerst of er niet geschrapt kan worden. Zo nee, ‘verluchtig’ de lap tekst met kopjes, afbeeldingen en kaders.

Verdiep je in de bezoeker en spreek hem/haar aan.

Probeer je intensief in te leven in de ijkfiguur (potentiële klant) die heel blij zal zijn met jouw product of dienstverlening. Vermijd ambtelijke taal en spreek hem aan alsof hij in levenden lijve voor je zit. Onderzoek heeft bewezen dat de lezer alerter wordt als hij direct wordt aangesproken met ‘u’ of ‘jij’. Houd het verder kort, geef voorbeelden, en schrap zo veel mogelijk overbodige woorden. En niet onbelangrijk 😉 Blijf positief! Dus niet: ‘U weet te weinig over ons product’, maar: ‘Hoe heeft u nóg meer baat bij ons product?’

Moet ik lange teksten vermijden?

Absoluut niet. Maar bedenk wélke functie de pagina heeft. Zo zijn er grofweg twee hoofdsoorten: de home-/landingspagina’s en de bestemmingspagina’s. De eerste heeft tot doel de bezoeker door te verwijzen naar hetgeen hij zoekt: de bestemmingspagina. Dit betekent dat er op een home-/landingspagina weinig tekst staat en (vaak) veel -duidelijke- teasers en links naar de gewenste bestemmingspagina’s.
Ze zijn dus bedoeld om de bezoeker te navigeren naar de informatie die hij zoekt. De bestemmingspagina’s daarentegen (zoals deze pagina) dienen de lezer te boeien en vast te houden. Is er veel informatie te bieden, dan mag de tekst best lang zijn. Maar -zoals gezegd – serveer de woorden zo aantrekkelijk en behapbaar mogelijk. Liefst met plaatjes.

Waarom word ik niet gevonden door Google en andere zoekmachines?

OK! De tekst is geschreven, je hebt je best gedaan. En de vaste bezoekers van de site lijken de informatie te waarderen. Alleen tonen zoekmachines als Google bitter weinig interesse in jouw pennenvrucht. De tekst is dus niet zoekmachine vriendelijk genoeg. Je moet dus ’n beetje aardiger worden door ervoor te zorgen dat de tekst matcht met de woorden waarop wordt gezocht. Misschien heb je veel ‘ouderwetse’ woorden gebruikt in de titels en content? Of teveel vakjargon? Kortom, heb je wel de woorden gebruikt waarop wordt gezocht? De populaire plugin ‘Yoast’ kan uitkomst bieden. 

Een andere reden kan technisch van aard zijn, zie uitleg hieronder. Dan dien je een beroep te doen op uw webbouwer, of je meer te verdiepen in -de broncode- van het Content Management Systeem. Meer hierover lees je in dit artikel over SEO.

Hoe beoordeelt de Yoast Plugin de leesbaarheid van je tekst?

Wie gebruik maakt van  ‘Yoast’ (dit geldt ook voor de onbetaalde versie) is deze ‘Leesbaarheid‘ score vast tegengekomen- zie plaatje hieronder. De score staat voor de mate van het leesgemak van je tekst. Maar wat betekent het precies? En wat betekent het voor je SEO?

De Flesh reading ease score (Flesch leesgemak score) als hulpmiddel

De score wordt berekend a.d.h.v.:

  • de gemiddelde lengte van de zinnen, ofwel het aantal woorden.
  • het gemiddelde aantal lettergrepen per woord

Vervolgens krijg je een score tussen de 0 en 100.

Plaatje: Wikipedia.com:

Een tekst met een zeer hoge Flesch-score bevat korte zinnen en weinig tweelettergrepige woorden. Omgekeerd bestaat een tekst met de laagste score uit hele lange zinnen en veel complexe woorden.

In het kort kun je stellen dat als je niet teveel moeilijke woorden gebruikt en je zinnen vrij kort houdt, je slaagt voor de controle.

Voor veel teksten mag een score van 60-70 als acceptabel -zelfs wenselijk- beschouwd worden.

Voordat je verder leest, even dit: Op de eerste plaats is taal geen wiskunde. Je kunt de leesbaarheid van een tekst niet terugbrengen tot een simpele formule. Bij deze test wordt bijvoorbeeld geen rekening gehouden met schrijfstijl en doelgroep. Op een site van en voor juristen mag je er best vanuit gaan dat geen enkele 5-jarige de tekst zal lezen. Zie de score dus gewoon als richtlijn en gebruik verder je gezonde verstand.

Waarom is de Flesch-score voor leesgemak belangrijk voor leesbaarheid en SEO?

Bij het schrijven van webteksten is het essentieel om rekening te houden met de leesbaarheid. Want  als jouw bezoeker de tekst niet begrijpt, kan deze besluiten om de website te verlaten en verder te zoeken. Als gevolg hiervan kun je een hoog bouncepercentage krijgen (aantal bezoekers dat na een kort bezoek direct weer vertrekt, zonder verder te kijken op je site) en dat kan leiden tot een lagere ranking in de zoekresultaten. Schrijf dus zo duidelijk mogelijk!

Daarnaast kun je tegenwoordig met een gesproken zoekopdracht op speurtocht gaan. Ik weet niet hoe jij dat doet? Maar ik gebruik dan meestal geen lange zinnen of moeilijke woorden. * Meer weten? Ga dan naar: Hoe scoor je hoger in de zoekmachines?.

Probeer zoveel mogelijk de lijdende vorm te vermijden.

Voorbeeld:
Kahlo Websites heeft deze blog met liefde geschreven.

In de lijdende vorm wordt dit:
Deze blog werd door Kahlo Websites met liefde geschreven.

Zoals je ziet is de tweede zin een stuk minder krachtig  en de tekst wordt er onduidelijker en zelfs afstandelijker door. Zeker als er hele lange zinnen gebruikt worden. Het komt erop neer dat het bij een lijdende (passieve) vorm lastiger is om direct te begrijpen wie of wat verantwoordelijk was.

Voorkom dat opeenvolgende zinnen met hetzelfde woord beginnen

Voorbeeld: We gingen naar de cursus om te leren hoe we een WordPress site konden bouwen. En toen zei de leraar dat we nog veel moesten oefenen. En toen werd ik boos. Maar gelukkig heeft hij het niet gemerkt. Maar ik vond het wel vervelend.  

Begin jij ook al te geeuwen?

Waarom is dit belangrijk voor SEO?
Dergelijke teksten zijn gewoonweg niet prettig om te lezen. Lezers kunnen geïrriteerd raken en de website verlaten. En zoals hierboven al is uitgelegd, kan dit leiden tot een hoger bouncepercentage hetgeen weer kan resulteren in een lagere ranking in de zoekresultaten.

Koptekst-verdeling (headings) en lengte van de alinea’s.

Het zinnetje hierboven is een kop. Koppen maken je lezer wegwijs door een artikel doordat ze kort vertellen waar de volgende alinea over gaat. Bovenaan dit artikel, kun je lezen dat mensen graag een tekst scannen en koppen helpen daar een handje bij.

Met een goede kop kun je de SEO verbeteren. De tekst wordt duidelijker (beter te scannen) en je loopt dan minder risico dat de lezer te snel afhaakt waardoor het bouncepercentage omhoog gaat. Zoals je hierboven leest, kan dit ten koste gaan van de score in de zoekresultaten.

Hoe kun je koppen effectief gebruiken?
Yoast raadt aan om een ​​kop boven elke lange alinea te plaatsen of boven een groep alinea’s die een eenheid vormen. De tekst na een tussenkop mag in het algemeen niet langer zijn dan 250-350 woorden. Ook wordt aangeraden om jouw belangrijkste focus zoektermen** te gebruiken in de kopteksten en alinea’s.

** Wat is een focus zoekwoord?
Het focus zoekwoord is de zoekterm waarmee je artikel gevonden zou moeten worden in de zoekmachines. Uiteraard moeten deze woorden ook regelmatig terugkomen in je tekst.  Yoast helpt hier een handje bij, maar dit is geen exacte wetenschap en zeker geen garantie voor optimale vindbaarheid van een webpagina. 

Signaalwoorden

Signaalwoorden zijn woorden als ‘en’, ‘maar’, ‘zo’ en ‘omdat’. Ze laten de relatie zien tussen zinsdelen, zinnen of alinea’s. Hierdoor wordt het gemakkelijker om te begrijpen hoe gedachten en ideeën met elkaar in verband staan. Overgangswoorden zijn erg belangrijk voor de leesbaarheid van je tekst.
Yoast beoordeelt dit als volgt:

  • Als ten minste 30% van de zinnen in uw tekst een overgangswoord bevat, ben je goed bezig. Je krijgt dan een groen bolletje.
  • Je krijgt een oranje bolletje als de woorden in meer dan 20% of in minder dan 30% van de zinnen gebruikt worden.
  • Het bolletje kleurt rood als minder dan 20% van de zinnen van de tekst een signaalwoord bevat. Dat is minder dan 1 op de 5 zinnen.

Liever uitbesteden?

Het schrijven voor internet vraagt om een specifieke aanpak. En dat kost tijd en vraagt om een zekere kennis.
Wil je dus toch bepaalde teksten láten schrijven? Maak dan gebruik van onze expertise.

Dit is onze werkwijze:

  • Luisteren is de basis voor iedere geslaagde opdracht.
  • In een persoonlijk gesprek via Google of Google Meet, wordt nagegaan welke wensen je hebt en wat je wil bereiken met de website en/of publicatie.
  • Aan de hand van deze ‘briefing’ wordt vervolgens een offerte op maat gemaakt.
  • Er wordt een deadline afgesproken.
  • We leggen contact via ZOOM of bv Google Meet, voor een interview.
  • Je ontvangt tussentijds conceptteksten ter correctie.
  • Wij optimaliseren de teksten zodat de kans dat je webteksten gevonden worden door Google aanzienlijk wordt vergroot.
  • Als je liever zelf je teksten schrijft, kunnen wij deze redigeren en optimaliseren voor de zoekmachines.

Over Karen Nijst

Ik heb jarenlang als marketing-communicatie adviseur gewerkt en denk dat ik destijds één van de eerste ben geweest in Nederland, die een computer in huis haalde. Iedereen verklaarde me voor gek. Zo'n log ding ... dat is toch geen aanwinst voor het interieur? Maar ik was verkocht!
Inmiddels ben ik al lange tijd gecertificeerd php-programmeur en webdesigner, toch blijf ik het belangrijk vinden dat de site van mijn klanten er niet alleen gelikt uitziet maar óók resultaten oplevert. Dat doe ik door mee te denken met de klant, waarna ik de wensen ‘vertaal’ naar technische oplossingen. De laatste jaren bouw ik voornamelijk WordPress-sites, WOOCOMMERCE webwinkels en sites op maat, waarvoor ik de themes schrijf en verschillende plugins. Daarnaast help ik mijn klanten bij het schrijven van commerciële teksten die het goed doen in de zoekmachines.
Contact opnemen? +31 (0)6-52 65 37 61 info@kahlo.nl