Hoe gebruik je Social Media op je website?

social media op je website

Author: Karen Nijst, bureau Kahlo

Facebook, Twitter, Linkedin, G+ en Youtube embedden op jouw site!

Klanten vragen steeds vaker of we ‘social media kunnen integreren’ (embedden) op de website.
Aangezien dit in mijn ogen een hoge toegevoegde waarde kan hebben, verzorgen wij dit graag. Hieronder vind je verschillende voorbeelden:

Social media op je website: Bezint… eer je begint!

Houd in de gaten dat de posts die je plaatst, qua boodschap ook passen bij de site. Regelmatig zie ik dat mensen berichten online zetten die weinig toegevoegde waarde hebben (of zelfs grof zijn 🙁  ), gewoonweg omdat ze vergeten zijn dat de berichten ook op hun corporate site verschijnen.
Overigens kan social media worden ingezet om de bezoeker een beetje kennis te laten maken met de mensen in het bedrijf. Een soort smoelenboek dus, met persoonlijke berichtjes van medewerkers en/of eigenaars.
Natuurlijk geldt ook hier dat deze mensen met ondoordachte berichten het imago van hun bedrijf kunnen schaden.

Als je dit een beetje in de gaten houdt, zijn er voldoende mogelijkheden om social media succesvol te integreren. Hieronder vind je de meest populaire toepassingen:

Facebook Page Plugin

Een populaire social media feature is de Facebook like box. Dit is een blok op je website waar je direct een bepaalde -zakelijke!- Facebookpagina kunt bekijken en liken. Ook kun je ‘the faces’ laten zien van andere facebook gebruikers die jouw facebook pagina leuk vinden.

Indien je actief bent op Facebook, en de doelgroep is grotendeels dezelfde als die van je website, is het zeker raadzaam om dit te plaatsen. De code kun je genereren op:
https://developers.facebook.com/docs/plugins/page-plugin

 

 

 

Ook kun je ervoor kiezen één bericht te delen, zie plaatje links.

WERKWIJZE: je klikt op het pijltje naast het gewenste Facebookbericht en kiest voor ‘Insluiten’:

 

Kopieer de code:

 

En plak deze in de broncode van de eigen site. In dit voorbeeld wordt een WordPress-site gebruikt, en je kunt de code in de broncode plaatsen door gebruik te maken van het tabblad ‘Tekst’:

 

 

Sla vervolgens alles op en het bericht staat op jouw site!

 

Twitterfeed

Vaak wordt ons gevraagd om een zogenaamde twitterfeed te plaatsen op de homepage. De Twitterfeed laat dan de laatste tweets zien van een bepaald twitter-account.
De code kun je generen op: https://twitter.com/settings/widgets


Share buttons

Share on FacebookPrint this pageShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+

Bijna elke website maakt het mogelijk om een pagina te delen met social media via de zogenaamde ‘share buttons’ onderaan een pagina of artikel. De meest voorkomende buttons zijn delen met Facebook, Twitter, Linkedin en Google+. Met deze buttons kunnen bezoekers gemakkelijk jouw content delen met hun sociale netwerk.

Noot: Soms krijg ik de volgende reactie: “Wat moet ik met die buttons? Ik heb zelf geen Twitter-account”.
Antwoord: Als je zelf niet actief bent op een bepaald platform, wil dat nog niet zeggen dat jouw bezoekers dat ook niet zijn. Informatie die -door anderen- gedeeld wordt, betekent niet alleen gratis publiciteit maar is ook goed voor de scores in de zoekmachines.

 

YouTube Video’s embedden

YouTubeOok Youtube en Vimeo bieden de mogelijkheid om (eigen) video’s te plaatsen op de site. Indien de video niet beveiligd is tegen delen, dan kan bij ‘Delen -> Insluiten’ de code gegenereerd worden waarmee de video op de – eigen-  site te bekijken is. Zie voorbeeld helemaal onderaan.
Uiteraard moet het om een openbare video gaan, check dus altijd de privacy-instellingen!

Berichten embedden

Google+ berichten embedden

Het is nu ook mogelijk om berichten die op Google+ staan elders te embedden. Die berichten moeten dan uiteraard wel openbaar gedeeld zijn. Klik op: Menu Opties en kies dan: Bericht insluiten. Je krijgt vervolgens de code aangeboden die je op de juiste plek dient te verwerken op de site.

Ook kun je een profiel embedden.
Ga naar Google+ Badge en genereer de gewenste code.

Facebook Video’s embedden

Ook Facebook biedt de mogelijkheid om de video’s die je plaatst, te delen via de eigen site.
Als je bijvoorbeeld een video uploadt op een privé- of zakelijke pagina:
facebook-video-embedden

of een live-opname maakt via phone of tablet:
live

kun je de code opvragen die je kunt gebruiken in jouw CMS (bijvoorbeeld WordPress). Uiteraard moet het om een openbare video gaan, check dus altijd de privacy-instellingen! 
openbaar

Dit moet je doen:
Na publicatie, klik je op het selectiepijltje rechtsboven in het bericht, en kies je voor ‘Meer opties weergeven’-> ‘insluiten’:

facebook-video-embedden2

Klik op insluiten en kopieer de code!

facebook-video-embedden2

TIP: Omdat je ook rekening moet houden met kleine beeldschermen, kun je de breedte van 560 pixels, die door Facebook automatisch wordt weggeschreven, het beste vervangen door 99%. Ofwel: style=”border:none;overflow:hidden” width=”99%”>. De hoogte van 315 kun je dan ook het beste aanpassen naar bijv. 410, afhankelijk van de breedte van jouw site.
Ook kan een aanpassing in je CSS nodig zijn. Dit is afhankelijk van het theme of CMS dat je gebruikt.

En dit is het resultaat:

 

LinkdeIn Profile Plugin

Heb je een Linkedin profiel? Dan kun je met de ‘Member Profile Plugin Generator’ de code achterhalen waarmee je jouw profielgegevens kunt tonen op je site.

Blogberichten automatisch op Twitter, Facebook en LinkedIn plaatsen

Wanneer je een blog hebt waarop je regelmatig nieuwe artikelen plaatst, kun je na de publicatie van elk bericht ervoor kiezen dit bericht automatisch door te geven aan je volgers (m.b.v een RSS-feed). Overigens ben ik voorstander van het handmatig doorplaatsen van dit soort berichten. Op deze wijze kun je bij elk platform een persoonlijke boodschap plaatsen, toegespitst op de andere deelnemers in jouw netwerk. En op LinkedIn, Google+ en Facebook (zakelijk) kun je meer vertellen dan in een tweet waar de eerste zin doorslaggevend moet zijn.

Twitterfeed

Er zijn verschillende diensten te vinden op internet die je kunnen helpen om je blogberichten automatisch door te plaatsen naar jouw social media accounts, zoals bijvoorbeeld Twitterfeed.

Meer weten? Vraag naar de mogelijkheden :
info@kahlo.nl of via het contactformulier op de site.

Voorbeeld embedden YouTube-video:

Aantal Reacties: 2

Interessant artikel?

☀ Karen Nijst, 10 augustus 2016
Dank je voor jouw reactie! Zoals jij omgaat met Social Media is buitengewoon goed. Wat ik bedoel is dat mensen na een tijdje vergeten dat hun posts ook op hun website verschijnen en vervolgens ondoordachte berichten plaatsen. Zoals een scheldpartijtje op een politicus bijvoorbeeld. (echt ik heb het zien gebeuren! -ik zal de tekst trouwens iets aanpassen!) Wat mij betreft mag er best iets over een gerecht staan, een beetje persoonlijke informatie kan geen kwaad alhoewel het niet altijd boeiend is, nee. Tenzij het recept erbij vermeld wordt :-)
Reageren op Karen Nijst =>
sunny mama, 10 augustus 2016
Social media gebruik ik meestal als `teaser` om bezoekers naar mijn blog te leiden. Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met "Regelmatig zie ik dat mensen berichten online zetten die weinig toegevoegde waarde hebben, gewoonweg omdat ze vergeten zijn dat de berichten ook op hun corporate site verschijnen". Ik zie mensen ook berichten plaatsen op social media die totaal niks met hun blog/site te maken hebben, bijvoorbeeld over wat ze gegeten hebben als ontbijt. Zelf vind ik dat niet zo heel boeiend wat iemand die ik niet ken in de ochtend genuttigd heeft. Zelfs van mensen die ik wel ken vind ik dat niet zo bijzonder boeiend, tenzij het natuurlijk een grandioos recept betreft...
Reageren op sunny mama =>



Plaats een reactie! (s.v.p. maximaal 600 woorden)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


Mail mij als anderen ook een reactie plaatsen.




WordPress site laten maken?
https://www.kahlo.nl/wordpress/
Betrouwbaar en professioneel.
Theme en PLUGINS op maat.
Zoekmachine-optimalisatie.
WordPress begeleiding.


Liever een site op MAAT?
https://www.kahlo.nl/webdevelopment/
Betrouwbare en professionele
begeleiding van A tot Z; van briefing
t/m oplevering en zoekmachine-optimalisatie.


Recente Berichten


Share on FacebookPrint this pageShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+

webweetjes "

Ik was op zoek naar een webbureau die mij kon helpen met de website voeding tegen kanker waar mensen -na betaling- kunnen inloggen, en iedere week een gevarieerd weekmenu met bijpassend boodschappenlijstje kunnen raadplegen. Daarnaast is er iedere dag een ‘TIP VAN WIM’ en nog veel andere informatie te vinden. Dankzij de plugins die Kahlo speciaal hiervoor heeft ontwikkeld, kan ik de website optimaal beheren en van nieuwe informatie voorzien.

Wim van der Meer
voedingsdeskundige voor mensen waarbij kanker is geconstateerd