+31 (0)6-52 65 37 61

Hoe gebruik je Social Media op je website?

Facebook, Twitter, Linkedin en Youtube embedden op jouw site!

Klanten vragen steeds vaker of we ‘social media kunnen integreren’ (embedden) op de website.
Aangezien dit in mijn ogen zeker een toegevoegde waarde kan hebben, verzorgen wij dit graag.

Een waarschuwing is wel op zijn plaats. Verschillende WordPress-plugins die ik heb onderzocht, maken gebruik van trackingcodes en daar is de privacywetgeving -zacht gezegd- niet blij mee.
Vandaar dat wij zelf een Cookiemelder gebruiken waarmee ook de belangrijkste social media scripts geblokkeerd kunnen worden.
Daarnaast gebruiken we social media buttons die jouw bezoek niet rapporteren aan (bijvoorbeeld) Facebook.
Overigens verdient deze pagina zeker niet de schoonheidsprijs als het om jouw privacy gaat. Maar om de voorbeelden te laten zien moest ik wel gebruik maken van sommige scripts.

Hieronder vind je verschillende voorbeelden van Social Media op je site:

Facebook Page Plugin

Een populaire social media feature is de Facebook like box. Dit is een blok op je website waar je direct een bepaalde -zakelijke!- Facebookpagina kunt bekijken en liken. Ook kun je ’the faces’ laten zien van andere facebook gebruikers die jouw facebook pagina leuk vinden.

Indien je actief bent op Facebook, en de doelgroep is grotendeels dezelfde als die van je website, is het zeker raadzaam om dit te plaatsen. De code (met tracking helaas!!)  kun je genereren op:
https://developers.facebook.com/docs/plugins/page-plugin


Eén Facebookbericht plaatsen op jouw site.

NB: dit kan ook een ‘Live’ filmpje zijn!

WERKWIJZE: je klikt op het pijltje naast het gewenste Facebookbericht (of filmpje) en kiest voor ‘Insluiten’:


 

Kopieer de code:

En plak deze in de broncode van de eigen site. In dit voorbeeld wordt een WordPress-site gebruikt, en je kunt de code in de broncode plaatsen door gebruik te maken van het tabblad ‘Tekst’:

Sla vervolgens alles op en het bericht staat op jouw site!

Instagram Bericht op jouw WordPress site

Het is ook mogelijk een Instagram post te plaatsen op jouw website.

Open het gewenste bericht en klik op:
en vervolgens op ‘Link kopiëren’.

Vervolgens kun je de gekopieerde link gewoon in je tekst plakken. WordPress doet de rest!
In dit voorbeeld heb ik een bericht geplaatst van één van onze klanten: Noos Personal Stylebox.
Het resultaat vind je helemaal onderaan deze pagina.

Twitterfeed

Vaak wordt ons gevraagd om een zogenaamde twitterfeed te plaatsen op de homepage. De Twitterfeed laat dan de laatste tweets zien van een bepaald twitter-account.
De code kun je generen op: https://publish.twitter.com/

Share buttons

Bijna elke website maakt het mogelijk om een pagina te delen met social media via de zogenaamde ‘share buttons’ onderaan een pagina of artikel. De meest voorkomende buttons zijn delen met Facebook, Twitter en Linkedin. Met deze buttons kunnen bezoekers gemakkelijk jouw content delen met hun sociale netwerk.

Noot: Soms krijg ik de volgende reactie: “Wat moet ik met die buttons? Ik heb zelf geen Twitter-account”.
Antwoord: Als je zelf niet actief bent op een bepaald platform, wil dat nog niet zeggen dat jouw bezoekers dat ook niet zijn. Informatie die -door anderen- gedeeld wordt, betekent niet alleen gratis publiciteit maar is ook goed voor de scores in de zoekmachines.

YouTube Video’s embedden

Ook Youtube en Vimeo bieden de mogelijkheid om (eigen) video’s te plaatsen op de site. Indien de video niet beveiligd is tegen delen, dan kan bij ‘Delen -> Insluiten’ de code gegenereerd worden waarmee de video op de – eigen-  site te bekijken is. Zie voorbeeld helemaal onderaan.
Uiteraard moet het om een openbare video gaan, check dus altijd de privacy-instellingen!

Let op! Sommige WordPress theme bieden andere opties. Zo kun je met ‘Divi’ of ‘Extra’ van Elegant Themes de volgende code gebruiken:

Berichten embedden

Facebook Video’s embedden

Ook Facebook biedt de mogelijkheid om de video’s die je plaatst, te delen via de eigen site.
Als je bijvoorbeeld een video uploadt op een privé- of zakelijke pagina:

of een live-opname maakt via phone of tablet:

kun je de code opvragen die je kunt gebruiken in jouw CMS (bijvoorbeeld WordPress). Uiteraard moet het om een openbare video gaan, check dus altijd de privacy-instellingen!

Dit moet je doen:
Na publicatie, klik je op het selectiepijltje rechtsboven in het bericht, en kies je voor ‘Meer opties weergeven’-> ‘insluiten’:

TIP: Omdat je ook rekening moet houden met kleine beeldschermen, kun je de breedte van 560 pixels, die door Facebook automatisch wordt weggeschreven, het beste vervangen door 99%. Ofwel: style=”border:none;overflow:hidden” width=”99%”>. De hoogte van 315 kun je dan ook het beste aanpassen naar bijv. 410, afhankelijk van de breedte van jouw site.
Ook kan een aanpassing in je CSS nodig zijn. Dit is afhankelijk van het theme of CMS dat je gebruikt.

En dit is het resultaat:

LinkedIn Profile Plugin

Heb je een Linkedin profiel? Dan kun je jouw ‘business card’ op je site plaatsen.
Dit doe je als volgt:

  • Log in op je LinkedIn-account en ga naar jouw profielpagina.
  • Klik op je profielpagina op ‘Edit Public profile & URL’ rechtsboven in je scherm.
  • Scroll naar beneden en klik op ‘Create a badge’ bij ‘Public Profile Badge’
  • Kopieer de gewenste scriptcodes en plak deze op de plek waar je de badge wil tonen.
    In WordPress kan dit door de tab ‘Tekst’ te gebruiken -i.p.v. ‘Visueel’.

Blogberichten automatisch op Twitter, Facebook en LinkedIn plaatsen

Wanneer je een blog hebt waarop je regelmatig nieuwe artikelen plaatst, kun je na de publicatie van elk bericht ervoor kiezen dit bericht automatisch door te geven aan je volgers (m.b.v een RSS-feed). Overigens ben ik voorstander van het handmatig doorplaatsen van dit soort berichten. Op deze wijze kun je bij elk platform een persoonlijke boodschap plaatsen, toegespitst op de andere deelnemers in jouw netwerk. En op LinkedIn en Facebook (zakelijk) kun je meer vertellen dan in een tweet waar de eerste zin doorslaggevend moet zijn.

Twitterfeed

Er zijn verschillende diensten te vinden op internet die je kunnen helpen om je blogberichten automatisch door te plaatsen naar jouw social media accounts, zoals bijvoorbeeld https://dlvrit.com/.

Meer weten? Vraag naar de mogelijkheden :
info@kahlo.nl of via het contactformulier op de site.

Voorbeeld embedden YouTube-video:

 

 

Over Karen Nijst

Ik heb jarenlang als marketing-communicatie adviseur gewerkt en denk dat ik destijds één van de eerste ben geweest in Nederland, die een computer in huis haalde. Iedereen verklaarde me voor gek. Zo'n log ding ... dat is toch geen aanwinst voor het interieur? Maar ik was verkocht!
Inmiddels ben ik al lange tijd gecertificeerd php-programmeur en webdesigner, toch blijf ik het belangrijk vinden dat de site van mijn klanten er niet alleen gelikt uitziet maar óók resultaten oplevert. Dat doe ik door mee te denken met de klant, waarna ik de wensen ‘vertaal’ naar technische oplossingen. De laatste jaren bouw ik voornamelijk WordPress-sites, WOOCOMMERCE webwinkels en sites op maat, waarvoor ik de themes schrijf en verschillende plugins. Daarnaast help ik mijn klanten bij het schrijven van commerciële teksten die het goed doen in de zoekmachines.
Contact opnemen? +31 (0)6-52 65 37 61 info@kahlo.nl