+31 (0)6-52 65 37 61

Hoe haal jij het beste uit jouw ‘kunstenaars’ site?

Enkele TIPS! ***

info@kahlo.nl
websites-voor-kunstenaars

Websites voor kunstenaars.

1) Beelden zeggen meer dan duizend woorden Meer dan 80% van de webbezoekers lezen zelden de volledige webtekst. En waarom zou jij als beeldend kunstenaar veel tijd besteden aan lange artikelen als je zo veel moois kunt laten zien? Toch gebeurt het maar al te vaak dat een site van een kunstenaar voornamelijk uit lange lappen -saaie- tekst bestaat. Jammer.

2) Maar laat wel van je horen!
Een site die uitsluitend uit beelden bestaat, is natuurlijk het andere uiterste. Een bezoeker wil uiteindelijk toch meer weten over de kunstenaar. Contactgegevens waarnaar gezocht moet worden, exposities die niet worden genoemd. Een belangrijke nominatie die niet op de site vermeld wordt … Dit alles zorgt ervoor dat de bezoeker alleen maar kijkt, niets koopt en gefrustreerd afdruipt. Ook zoekmachines willen informatie. Als je de site niet regelmatig ververst met nieuwe informatie, vinden zoekmachines je niet interessant. Je belandt dan ergens onderaan in de zoekresultaten met als gevolg dat het publiek ook wegblijft.

3 Houd een blog bij
Laat zien wie je bent en wat je doet. Zowel bezoekers als zoekmachines zullen je blog waarderen als je schrijft én vooral laat zien, wat er in en rondom jouw atelier allemaal gebeurt. Dat je soms dagen aan een klein schilderijtje werkt, omdat je de compositie nog niet goed vond. Of de kleuren. Hoeveel werk er in die ene beurs ging zitten en dat je onderweg zelfs bandenpech had. De reactie van een klant, die tot tranen toe geroerd was bij het zien van een van je kunstwerken. Bloed, zweet, tranen en een lach… Show it! Mensen gaan je daardoor meer waarderen en zullen ook beter begrijpen waarom er een bepaald prijskaartje aan je werk hangt.

4) Zet je agenda op de website!
Los van het feit dat zoekmachines een online agenda ook bijzonder waarderen, willen mensen graag weten waar en wanneer ze kunnen kennismaken met de kunstenaar waarvan ze een werk overwegen te kopen. Dit kan tijdens een beurs of expositie, maar ook in een wat minder formele sfeer. Bijvoorbeeld tijdens een kunstroute.

5) Experimenteer met je werk, niet met je website!
De website zelf hoeft geen prijzen te winnen. Je wilt dat mensen onder de indruk zijn van jouw werk, en niet van dat van de webmaster. Vermijd dus drukke patronen en flitsende trucjes die er alleen maar voor zorgen dat de mensen afgeleid worden van jouw werk. Belangrijk is dat de online bezoekers -op alle apparaten – snel vinden wat ze zoeken, makkelijk contact kunnen opnemen en een goed gevoel hebben bij de site. Goede vormgeving draagt daar zeker aan bij, maar overheerst niet!

6) Maak gebruik van social media
Maar al te vaak zie ik dat nieuwtjes en nieuwe werken op Facebook worden gezet, terwijl de website wordt vergeten. Met als gevolg dat Google deze site ook uit het oog verliest … En niet iedereen die online is, zit op Facebook. Veel beter is om actief nieuwtjes te delen op de eigen site om vervolgens de URL te delen in de verschillende soorten social media. Dit is zelfs veel minder arbeidsintensief! Zo sla je twee vliegen in een klap. Je bent actief binnen je sociale netwerk en als mensen op jouw site belanden, neuzen ze vaak nog even verder. Daarmee vergroot je de kans dat de bezoeker daadwerkelijk klant wordt aanzienlijk. Ook social media buttons mogen nooit ontbreken! Al ben je zelf wellicht niet actief op Facebook, LinkedIn, G+ en ga zo maar door… vele miljoenen Nederlanders zijn dat wel. Dan is het toch fantastisch als deze mensen jouw informatie delen, zonder dat jij er iets voor hoeft te doen

Heb jij nog geen site? Klik dan hier voor de mogelijkheden!

Eigen website met domeinnaam voor kunstenaars

Ook zou je kunnen overwegen een website te huren. Voor €23,50/ maand heb je al een complete en professionele site. En voor €14,50 een mooie OnePage Website. Inclusief host en domeinnaam!

Over Karen Nijst

Ik heb jarenlang als marketing-communicatie adviseur gewerkt en denk dat ik destijds één van de eerste ben geweest in Nederland, die een computer in huis haalde. Iedereen verklaarde me voor gek. Zo'n log ding ... dat is toch geen aanwinst voor het interieur? Maar ik was verkocht!
Inmiddels ben ik al lange tijd gecertificeerd php-programmeur en webdesigner, toch blijf ik het belangrijk vinden dat de site van mijn klanten er niet alleen gelikt uitziet maar óók resultaten oplevert. Dat doe ik door mee te denken met de klant, waarna ik de wensen ‘vertaal’ naar technische oplossingen. De laatste jaren bouw ik voornamelijk WordPress-sites, WOOCOMMERCE webwinkels en sites op maat, waarvoor ik de themes schrijf en verschillende plugins. Daarnaast help ik mijn klanten bij het schrijven van commerciële teksten die het goed doen in de zoekmachines.
Contact opnemen? +31 (0)6-52 65 37 61 info@kahlo.nl