Hoe zorg je ervoor dat jouw e-mail NIET in de spambox belandt?

tekeningspam

Spamfilters…. ze worden steeds defensiever,
en dat kan ten koste gaan van jouw brave e-mailberichtje.
Tekening en tekst van Karen Nijst.

Relaties vragen mij steeds vaker waarom hun berichten niet aankomen bij sommige geadresseerden. Ook zijn er soms grote twijfels bij nieuwsbriefcampagnes. De statistieken laten zo’n lage cijfers zien, wordt die digitale brief wel bezorgd?

Deze zorg is helaas maar al terecht. Van alle e-mailberichten die dagelijks worden verstuurd, bestaat zo’n 70 procent uit spam. Geen wonder dat e-mailproviders als Gmail, Hotmail en Outlook erg voorzichtig zijn en verdachte e-mails linea recta richting spambox ‘bonjouren’. En steeds vaker ten onrechte, lijkt het.

Gelukkig kun je er zelf wel wat aan doen om te voorkomen dat jouw e-mail eruit wordt gepikt door een spamfilter. Hier volgen enkele tips!

1) Denk héél goed na over de woorden in het subject!

Zo mocht ik een jaar geleden de uitslag van de Brabantse Amateurkunst Prijs mailen naar een grote groep deelnemers. In het subject stond ‘Uitslag Brabantse Amateurkunst Prijs 2014′ en ik had daarna mijn handen vol aan het beantwoorden van mailtjes van mensen die zich afvroegen waarom zij geen bericht hadden ontvangen. Dit jaar heb ik het woord ‘Prijs’ vervangen door ‘Verkiezing’ en het aantal ‘klachten’ is aanzienlijk verminderd.
Uiteraard kan ik het niet bewijzen, maar ik ben ervan overtuigd dat het woord ‘Prijs’ beter vermeden kan worden net zoals woorden als ‘gratis’ (of ‘free’), ‘win’, ‘korting’, ‘aanbieding’ en andere commerciële termen. Ben ook zuinig met tekens en symbolen als euro- of dollar-tekens, uitroeptekens, vraagtekens, komma’s et cetera.

Dit geldt ook -maar in iets mindere mate- voor de inhoud van het e-mailbericht.

2) Zorg voor een eenvoudige opmaak

De verhouding tussen de hoeveelheid tekst en de afbeeldingen in de e-mail speelt een grote rol. Want zeg nou zelf? Je herkent een commercieel bericht in één oogopslag aan het veelvuldig gebruik van gelikte afbeeldingen. Als er dan relatief weinig tekst bijstaat, levert dit al gauw een negatieve score op. 
Gebruik ook géén javascripts, Flash of gekleurde woordjes in je bericht. Hoe meer poespas, hoe groter de kans dat het bericht wordt tegengehouden.

3) Gebruik een werkend e-mailadres van een herkenbare afzender

SPAM-filters kijken ook naar de afzender van een e-mailbericht. E-mailberichten van afzenders als verkoop@jouwwebsite.nl of cursus@jouwwebsite.nl zullen eerder worden geweerd dan een e-mail met jouw persoonlijke adres als afzender.
Dit geldt uiteraard ook voor domeinnamen met (te) commerciële of exotische namen. 

4) Daarnaast is ook de e-mailserver, waarmee het bericht wordt verstuurd, van groot belang.

Een e-mailserver waarmee veel SPAMberichten zijn verstuurd kan op een blacklist komen te staan van een provider. Het gevolg is dat alle e-mails die worden verstuurd via die e-mailserver (ook al betreft het een andere site!) direct worden aangemerkt als SPAM. Het verwarrende is dat dit niet voor alle providers hoeft te gelden, zodat het onduidelijk is waarom het bij ‘Jantje’ wel aankomt en bij ‘Pietje’ niet.

Dit duurt overigens meestal slechts zo’n 24 tot 48 uur, maar je zult nét dat ene belangrijke e-mailbericht hebben verzonden ?  😥

5) Let op het aantal berichten dat je per uur verstuurt

Dit is ook afhankelijk van je host. Sommige webhosting servers hebben een limiet ingesteld voor het verzenden van e-mail. Bijvoorbeeld: 1000 berichten/ per hostingpakket/ per uur. Indien je hier geen rekening mee houdt, kan het gebeuren dat een host gewoon stopt met het verzenden van je mailtjes. 
In Mailpoet kun je bij ‘Instellingen’-> ‘Verzenden met…’ het aantal mails per uur instellen.

6) Configureer de server.

In veel gevallen kan het zijn dat je de DNS-instellingen moet aanpassen. Twee belangrijke records zijn SPF en DKIM. Raadpleeg je host of webbeheerder! Uiteraard is het belangrijk dat jouw host deze service kan bieden.

Ook jij als ontvanger, kunt eraan bijdragen dat spamfilters zich niet zo vaak vergissen

Een goede nieuwsbrief heeft een duidelijke uitschrijfknop, maar toch vinden de meeste ontvangers het teveel moeite om hiervan gebruik te maken. Steeds meer mensen markeren het bericht als ‘spam’ – ondanks dat zij zich zélf hebben aangemeld – met alle gevolgen van dien voor de verzender van deze brief 😕 .
Bron: www.dutchcowboys.nl/email/26700

Als een e-mailbericht van een bepaalde afzender elke keer ten onrechte als spam wordt gezien, kun je dit op de volgende manier voorkomen:

  • GMAIL: Voeg het e-mailadres van de afzender toe aan de lijst met contactpersonen
    -Haal het bericht uit de spambox door op het knopje ‘Geen spam’ te klikken.
    geenspam-gmail
    – Ga naar de ‘Inbox’.
    – Klik op het pijltje naast “Beantwoorden” (“Reply”).
    – Klik op “Afzender toevoegen aan lijst met contactpersonen” (“Add sender to contact list”).
    NIET gelukt? Lees er dan meer over op de support-pagina van Google.

  • Hotmail (Outlook) Meer informatie==>
    Open een e-mail bericht van de betreffende afzender.
    · Klik Markeren als veilig, bovenaan het bericht.
    E-mailadres toevoegen aan de contactpersonen:
    · Klik op de knop Contactpersonen.
    · Klik op de knop Nieuw.
    · Vul een gewenste naam in het veld Snelnaam.
    · Vul vervolgens het gewenste e-mailadres in.
  • Microsoft Outlook 2010 bevat een filter voor ongewenste e-mail die ervoor zorgt dat bepaalde e-mailberichten worden doorgestuurd naar de map Ongewenste e-mail.
    Je kunt in deLijst met veilige afzenders’ een e-mailadres toevoegen:
    Klik hier voor meer informatie =>  
    Of:
    – Ga naar het bericht in de spambox.
    – Klik erop met de RECHTERmuisknop.
    – Kies ‘Ongewenste e-mail -> Afzender nooit blokkeren.
    geenspam-outlook

Ik hoop dat ik je met dit bericht een beetje op weg heb geholpen, en als er vragen zijn… hoor ik het graag! Karen Nijst

Over Karen Nijst van Kahlo Webdevelopment & Copywriting:

Karen NijstMijn missie is het (ver)bouwen, vormgeven en inrichten (schrijven) van mooie maar vooral functionele websites die de boodschap van de website-eigenaar zo goed mogelijk tot haar recht laten komen. De laatste jaren bouw ik voornamelijk WordPress-sites waarvoor ik als gecertificeerd php-progammeur ook de themes schrijf en verschillende plugins. Daarnaast help ik mijn klanten met het schrijven van commerciële teksten die het goed doen in de zoekmachines én m.b.v. praktische tips en plugins, zoals Yoast, om beter te scoren in de zoekmachines (SEO) waarbij de bezoeker altijd vóór de machine komt! Voor andere strategieën, zoals begeleiding bij AdWords-Campagnes, verwijs ik graag naar verschillende goede vakgenoten. Contact opnemen? Mail naar info@kahlo.nl

 

Aantal Reacties: 3

Interessant artikel?

Monique Franke, 09 juni 2017
Ondanks contactpersoon toegevoegd aan contacten en op `geen spam geklikt`komen de mails nog steeds in de spam map van Gmail.
Reageren op Monique Franke =>
☀ Karen Nijst, 09-06-2017
Dan kan het zijn dat er echt iets mis is met het adres van de afzender. Het is moeilijk te beoordelen zo. Heb je de richtlijnen op https://support.google.com/mail/answer/1366858?co=GENIE.Platform%3DiOS&hl=nl bekeken? succes, Karen
Bart van Helvoirt, 30 november 2015
Ik ga zeker gebruikt maken van de mogelijkheid om bepaalde E-mails die in mijn spambox komen door te laten. Volgens de aanwijzingen.
Reageren op Bart van Helvoirt =>



Plaats een reactie! (s.v.p. maximaal 600 woorden)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


Mail mij als anderen ook een reactie plaatsen.




WordPress site laten maken?
https://www.kahlo.nl/wordpress/
Betrouwbaar en professioneel.
Theme en PLUGINS op maat.
Zoekmachine-optimalisatie.
WordPress begeleiding.


Liever een site op MAAT?
https://www.kahlo.nl/webdevelopment/
Betrouwbare en professionele
begeleiding van A tot Z; van briefing
t/m oplevering en zoekmachine-optimalisatie.


Recente Berichten


Share on FacebookPrint this pageShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+

webweetjes "

Ik blog regelmatig en heb Kahlo gevraagd ervoor te zorgen dat de blogs automatisch  gedeeld worden op en via BlogLovin. Zo bereik ik -zonder al te veel moeite- nog meer mensen! Zie mijn blog op  www.welzijnspraktijkcorposano.nl.

Karin van Ulft
Welzijnscoach Parktijk Corposano