Hoger scoren in Google (zonder SEA **)?
Gebruik de juiste zoektermen op jouw site.

LinkedinFacebookGoogleTwitter

Hoger scoren in Google

 

Alvast een kleine kanttekening: 

Dit zegt Google over zoekmachine-optimalisatie:

Hoewel zoekmachine-optimalisatie het woord ‘zoekmachine’ bevat, willen we benadrukken dat een optimalisatiestrategie zich voornamelijk moet richten op wat goed is voor de bezoekers van uw site. Zij zijn de voornaamste gebruikers en zoekmachines zijn in deze het middel om uw website te vinden. Als u zich teveel richt op specifieke aanpassingen om een hogere rangschikking in de organische resultaten van zoekmachines te bereiken, levert dit mogelijk niet het gewenste resultaat op. Zoekmachineoptimalisatie draait om het zo goed mogelijk presenteren van uw site voor zoekmachines, maar de uiteindelijke doelgroep zijn de gebruikers en niet de zoekmachines

** SEA staat voor Search Engine Advertising en zoals het woord al aangeeft gaat dit over zoekresultaten waarbij je per klik een klein bedrag betaalt aan de zoekmachine. SEO betekent Search Engine Optimization en staat voor zoekmachineoptimalisatie, ofwel de manier waarop je zonder kosten beter scoort in de zoekmachines. Deze blog gaat hier dieper op in.

Het maakt steeds meer onderdeel uit van ons dagelijks leven. Als je op zoek bent een bepaald product of dienst, dan doe je dat veelal met zoekmachines als Google waar je met behulp van trefwoorden op zoek gaat naar geschikte aanbieders. Dit zijn meestal sites waar de zoektermen terug te vinden zijn in de domeinnaam en broncode. Maar ook in teksten, navigatie en linkjes, kopjes en zelfs de namen van de afbeeldingen op de site. In de content dus. Sites die niet ‘matchen’ met de zoektermen, scoren niet of minimaal in de zoekresultaten. Wil je dus dat potentiële klanten de weg vinden naar jouw site, dan is een gouden regel dat de woorden waarop je gevonden dient te worden óók op de pagina’s van jouw site voorkomen. Het is goed om daar eens bij stil te staan.

· Hoger scoren in Google: Hoe vind je de juiste zoekwoorden?

Het loont de moeite om met een bak koffie (of thee), schriftje of laptop een lijstje te maken met zoekwoorden waarvan jij denkt dat de klant ze zal gebruiken. Brainstorm er lustig op los en noteer alles, ook de woorden die je zelf niet zou gebruiken. Je bent immers de klant niet die wellicht
andere woorden bedenkt. Gebruik je Google Analytics? Bestudeer dan de statistieken om na te gaan met welke woorden de mensen nu op de site komen. Maak gebruik van synoniemen, afkortingen en zelfs … spelfouten. Of vraag aan de klanten, collega’s of leveranciers welke woorden zij zouden gebruiken als ze op zoek zijn naar jouw dienstverlening.

· OK, ik heb een lijst met zoekwoorden. En nu?

Ga op zoek naar de juiste topzoekwoorden! AIDABekijk de lijst met woorden met frisse blik en maak een schifting met behulp van de AIDA-formule. Hoe specifiek is het zoekwoord? Voorbeeld: Een vacaturesite dient gevonden te worden door mensen die (ander) werk zoeken. In eerste instantie denk je dan aan zoektermen als: ‘werk, baan, vacature’ etc. (Attention)Vervolgens wordt het belangrijk je te verdiepen in het soort werk dat iemand zoekt. Zoals: ‘soort branche, fulltime of parttime, niveau’ etc (Interest) Nu kun je nagaan welke andere -meer specifieke!- wensen de potentiële klant op zijn/haar verlanglijstje heeft staan; AIDA_desireBijvoorbeeld: ‘bv: regio Eindhoven, thuiswerk’, ‘anderen helpen’, ‘veel verdienen’ etc (Desire) Last but not least:De potentiële klant moet over de laatste drempel geholpen worden, bijvoorbeeld met termen als: ‘referenties, weinig zelf investeren, goede begeleiding’ etc. (Action ofwel Conversie) Over het algemeen geldt: hoe specifieker het woord, hoe lager de concurrentie maar ook het aantal bezoeken. Maar:
De kans dat deze mensen converterend gedrag vertonen (zoals het bestellen van een product of invullen van een contactformulier), is veel groter!

 

· Maak een uiteindelijke selectie.
Gebruik je Adwards? Maak gebruik van het zoekwoordenonderzoek m.b.v.het hulppogramma van Google

Nu kun je daadwerkelijk onderzoeken welke woorden veel gebruikt worden en welke niet. Er zijn diverse tools die dit mogelijk maken. In dit voorbeeld gebruik ik het ‘Hulpprogramma van zoekwoorden’ van Google. Je vult een zoekterm of lijst met zoekwoorden in en krijgt te zien hoe vaak erop gezocht wordt en hoe groot de concurrentie is. Ook worden er suggesties voor andere zoekwoorden geboden. Aan de hand van deze informatie kun je de lijst met zoekwoorden aanpassen en een betere selectie maken met de belangrijkste zoekwoorden. In onderstaand voorbeeld zijn de termen ‘Vacature parttime ICT’ gebruikt. Het programma laat zien dat er veel wordt gezocht op ‘IT vacatures’ (en niet op ICT) en dat de concurrentie ‘Normaal’ is.

Nog even dit: De verleiding is groot om de populairste zoekwoorden te selecteren, liefst die waarbij de concurrentie niet al te groot is. An sich is dit geen probleem, zolang de woorden de ‘lading dekken’.

Kies dus géén woorden die weinig verband houden met de geboden informatie op de site. 
Je trekt zo wellicht meer bezoekers maar deze zullen snel in de gaten hebben dat de site niet biedt waarnaar wordt gezocht. Google kan aan de bezoekersduur en bounce rate** zien dat een bepaald woord niet bij de site past met als gevolg dat een pagina zakt in de zoekresultaten. ** Percentage bezoekers dat de site al na één pagina verlaat.

· Hoe verwerk ik de zoekwoorden op mijn internetpagina’s?

Nadat de belangrijkste zoektermen benoemd zijn, dienen ze te worden verwerkt in de content op de site. Zoals gezegd, wordt daarmee niet alleen de tekst bedoeld, maar ook de (namen van) plaatjes, opsommingen, links, title en pagina-namen (URL). Zie onderstaande afbeelding:

zoekwoorden_toepassen_in_website1

1) Verwerk de belangrijkste zoekwoorden in de tekst
Als je over een Content Management Systeem beschikt, kun je vrij makkelijk teksten en images plaatsen waarin de belangrijkste zoektermen in zijn verwerkt. Hoewel zoektermen niet te vaak voor moeten komen (niet overdrijven), is het aan te bevelen dat ze maximaal 4x in de tekst voorkomen. Bijvoorbeeld:

  • In de titel,
  • als eerste woord van de tekst,
  • in een subkop,
  • in de opsomming,
  • vetgedrukt in de tekst.


De lengte van de tekst.

Uit onderzoek blijkt dat de ideale tekst voor een webpagina tussen de 250 en 1500 woorden zit. Het minimum van 250 woorden is vastgesteld omdat zoekmachines anders moeite hebben om het thema te bepalen. Het maximum is voor de bezoekers, die bij te lange teksten meestal massaal afhaken.

2) Benoem de afbeeldingen altentitletagGeef plaatjes duidelijke namen zoals bijvoorbeeld kahlo_websites_zoekmachineoptimalisatie.jpg. en GEEN namen zoals 67536AA.jpg of nog erger: untitled.jpg. Door de plaatjes ‘ntag toe te kennen –m.b.v. de zoekwoorden-, laat je Google weten wat het thema is van de site. De bezoeker kan dit zien door met de muis over het plaatje te ‘wrijven’. De tekst die dan verschijnt, is de ‘alt tekst’. De ‘alt-tekst’ is ook handig voor slechtzienden die afbeeldingen niet kunnen waarnemen. De inhoud van het alt-attribuut biedt dan informatie over de afbeelding.

De volgende –belangrijke!- toepassingen vragen om kennis van HTML. Kom je er niet uit, doe dan een beroep op je webmaster. Samen met hem of haar kun je de volgende mogelijkheden doorlopen:

Mogelijkheid 1:

Verwerk de belangrijkste zoekwoorden in de namen van de webpagina’s (URL).Bijvoorbeeld: Als blijkt dat de termen ‘vacatures parttime werk IT’ gebruikt dienen te worden voor een vacaturesite, geef de pagina met deze vacatures dan bijvoorbeeld de volgende naam: www. voorbeeldvacaturesite.nl/vacatures-parttime-werk-IT.html.


Mogelijkheid 2:

Interne links op de site. Zoekmachines hechten veel waarde aan de linkteksten op ’n site. Zet daarom op een site zoals www.voorbeeldvacaturesite.nl linkjes naar andere webpagina’s met de woorden ‘meer informatie over onze vacatures parttime werken in de IT, klik hier ’, ‘Of meer weten over parttime werk in de IT? Klik hier’ . Voor de navigatieknoppen gebruik je het liefst geen ingewikkeld JavaScript, Flash of afbeeldingen.


Mogelijkheid 3:

Aanpassing van het bronscript, title en description. De zoekmachines belonen je als de belangrijkste zoektermen ook terug te vinden zijn in de title en description op de pagina.

  • Een title-tag(maximaal 160 tekens) laat zowel gebruikers als zoekmachines weten wat het onderwerp van een bepaalde pagina is. Het beste is om een unieke titel voor elke pagina te maken.Titel tag ‘Mollen Metaal B.V. | Toelevering | Containerbouw | grote series |’

zoekwoorden_toepassen_in_websiteMollenMetaalToelevering1

Als de pagina op een zoekresultatenpagina wordt weergegeven, wordt de inhoud van de title-tag meestal in de eerste regel van de resultaten weergegeven. Ook de -maximaal 150 tekens- mag zeker niet vergeten worden. In dit voorbeeld is de volgende beschrijving terug te vinden in de zoekresultaten van Google: zoekwoorden3


Mogelijkheid 4:

zoekwoordenGebruik breadcrumbs.
De breadcrumbs geven aan waar je als bezoeker bent op de site. Dat is niet alleen handig voor bezoekers, ook Google begrijpt daardoor wat de belangrijkste pagina’s zijn.Zorg ervoor dat de belangrijkste zoekwoorden in het pad voorkomen!

Andere methodes

In deze blog beschrijf ik hoe zoekresultaten verbeterd kunnen worden door tekstuele en technische aanpassingen op de site met behulp van zoekwoorden. Maar er zijn natuurlijk ook andere methodes waardoor hoger gescoord kan worden in Google. Bijvoorbeeld door het plaatsen van betaalde advertenties (AdWords), door gebruik te maken van social media, blogs te schrijven of het aantal links naar de site te verhogen … etc etc. Meer informatie hierover is te vinden op: https://www.kahlo.nl/wil-jij-ook-meer-bezoek-op-je-site-hoger-scoren-google/ 

Wil je nóg meer te weten komen over zoekmachinemarketing? Bestel dan het handboek ‘Zoekmachinemarketing, Universal search en social media, (klik op deze link =>)

 

Over Karen Nijst van Kahlo Webdevelopment & Copywriting:

Mijn missie is het (ver)bouwen, vormgeven en inrichten (schrijven) van mooie maar vooral functionele websites die de boodschap van de website-eigenaar zo goed mogelijk tot haar recht laten komen. De laatste jaren bouw ik voornamelijk WordPress-sites waarvoor ik als gecertificeerd php-progammeur ook de themes schrijf en verschillende plugins. Daarnaast help ik mijn klanten met het schrijven van commerciële teksten die het goed doen in de zoekmachines én m.b.v. praktische tips en plugins, zoals Yoast, om beter te scoren in de zoekmachines (SEO) waarbij de bezoeker altijd voor de machine komt!Contact opnemen? Mail naar info@kahlo.nl

 

Aantal Reacties: 0

Interessant artikel?



Plaats een reactie! (s.v.p. maximaal 600 woorden)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


Mail mij als anderen ook een reactie plaatsen.




Een site op MAAT?
https://www.kahlo.nl/webdevelopment/
Betrouwbare en professionele
begeleiding van A tot Z; van briefing
t/m oplevering en zoekmachine-optimalisatie.


Website Huren ?
onzezaakonline.nl (Eigendom van Kahlo)
Complete en Professionele Website
Voor € 23,50 / maand
Incl. Host, domeinnaam en SSL


Recente Berichten



webweetjes "

Samen met Karen heb ik mijn wensen doorgesproken en zij heeft dit vertaald naar een prachtige site met goedwerkende oplossingen die ik gemakkelijk kan beheren. Het aantal websitebezoekers is inmiddels verdubbeld.

Anita Kornman
voedingscoach voor vrouwen met langdurig overgewicht