MailPoet, Nieuwsbrief verzenden via WordPress. Handleiding.

Door: Karen Nijst, bureau Kahlo [categorie: wordpress]

MailPoetMailPoet is één van de meest gebruiksvriendelijke nieuwsbrief-systemen die ik ken én verkrijgbaar als plugin voor WordPress. Handig, omdat je met deze plugin gewoon eerder gemaakte berichten in je nieuwsbrief kunt ‘slepen’. En omdat je zo de adressen kunt opslaan in jouw (!) database.
Nieuwsgierig? Lees dan onderstaande handleiding!

De plugin is te downloaden op:
https://wordpress.org/plugins/wysija-newsletters/ 

MailPoetbanner

Omdat steeds meer klanten dit systeem gebruiken, leek het mij een goed idee om een handleiding te schrijven waarmee nieuwe gebruikers aan de slag kunnen om van hun nieuwsbrief een succes te maken. Ik maak hierbij gebruik van voorbeelden van een nieuwsbrief die ik onlangs installeerde voor de Tilburgse Kunstkring: www.tilburgsekunstkring.nl 

Nadat de plugin is geïnstalleerd en geactiveerd, zie je links de volgende buttons:buttons

  • Nieuwsbrieven (3)
  • Abonnees (1)
  • Instellingen (2)
     

1) Abonnees (en Lijsten)abonnees-en-lijsten

LIJSTEN) Zonder abonnees is een nieuwsbrief als roepen in de woestijn. Maar de ene abonnee hoeft de ander nog niet te zijn. Het kan dus zinvol zijn om te segmenteren en meer nieuwsbrieven te maken voor verschillende lezers. Die indeling maak je bij ‘Lijsten’.
Standaard heeft Mailpoet al een lijst voor je gemaakt, namelijk ‘Mijn eerste Lijst’. Deze naam kun je bij ‘Lijsten bewerken’ vervangen door een naam die beter bij jouw nieuwsbrief past. Uiteraard kun je hier nog één of meer lijsten toevoegen.

lijsten

In dit voorbeeld, zijn er 2 lijsten gemaakt. Een voor alle leden van de Kunstkring en 1 voor de ‘proefkonijnen’.

ABONNEES) Omdat er al een lijst met namen en e-mailadressen van de leden voorhanden is, kiezen we ervoor om de lijst te importeren. In dit geval is het toegestaan, omdat het om leden gaat die graag geïnformeerd worden over het reilen en zeilen van hun vereniging. In andere gevallen moet de ontvanger eerst toestemming hebben gegeven voor het gebruik van het e-mailadres.

GOED OM TE WETEN:
Wettelijke eisen voor het verzenden van elektronische berichten:

  • voorafgaande toestemming: de ontvanger moet toestemming hebben gegeven;
  • of het gaat om nieuwsbrief die een klant informeert over een eerder (soortgelijk) aangeschaft product.
  • identiteit: de ontvanger moet zien van wie berichten afkomstig zijn;
  • afmeldmogelijkheid: de ontvanger moet zien hoe en bij wie hij zich kan afmelden als hij geen berichten meer wilt ontvangen.

Importeren kan door een lijst te maken met de volgende opmaak:
Email; First Name; Last Name
john@doe.com; John; Doe
mary@doe.com; Mary; Doe
johnny@doe.com; Johnny; Doe

OF

Email;name
john@doe.com; John Doe
etc

Voordat de adressen worden geïmporteerd, vraagt MailPoet aan welke lijst ze moeten worden toegevoegd.

Uiteraard kun je later alsnog abonnees toevoegen. Of mensen uitnodigen zich in te schrijven via de site. Zie ‘Instellingen => Formulieren’ hieronder.

2) Instellingen.

BASISINSTELLINGEN

  • Hier kun je het bedrijfsadres invoeren, die standaard onderaan de nieuwsbrief verschijnt.
  • Je voert hier ook het e-mailadres in dat gebruikt wordt voor aan- of afmeldingen. (indien van toepassing)
  • Je kunt er ook voor zorgen dat mensen die reageren op een blog, zich direct kunnen aanmelden voor een nieuwsbrief.
  • Ook kun je hier het tekstje aanpassen dat mensen verwijst naar een webpagina (op de eigen site) waar de nieuwsbrief correct wordt weergegeven. Niet onbelangrijk, omdat mensen soms hun e-mailprogramma’s zo hebben ingesteld dat plaatjes niet worden weergegeven of dat de tekst niet goed/duidelijk te lezen is.
  • Wettelijk ben je verplicht om mensen de mogelijkheid te bieden zich af te melden voor de nieuwsbrief. Aangezien dit voorbeeld de leden van een vereniging betreft, is het vakje bij de ‘Afmeldingslink’ leeggelaten. Een keuze die natuurlijk ook weer ongedaan gemaakt kan worden, door tekst toe te voegen als: ‘Klik hier om je af te melden voor deze nieuwsbrief’.
  • De ‘Afmeldpagina’ is de webpagina die getoond wordt aan mensen die zich hebben afgemeld. Het is verstandig om de tekst naar eigen wens aan te passen.
  • Vergeet vervolgens niet om alles op te slaan 🙂

basisinstellingen

FORMULIEREN

Indien je wilt dat mensen zich kunnen aanmelden voor een bepaalde nieuwsbrief, dan is het mogelijk om bij ‘Formulieren’ een inschrijfformuliertje maken. Vervolgens kun je dit in de sidebar plaatsen (afhankelijk van het theme).

INSCHRIJFBEVESTIGING

Nadat je dit hebt gedaan, kun je controleren of de inschrijfbevestiging is ingeschakeld. Belangrijk, omdat je zo kunt voorkomen dat anderen iemand ongewenst inschrijven. Door de inschrijfbevestiging in te schakelen, krijgt de inschrijver éérst een e-mail met daarin het verzoek zijn aanmelding te bevestigen via een link.
Hij of zij krijgt dan een tekst te zien, die je in dit onderdeel kunt aanpassen.
En dat is bijzonder wenselijk 🙄 

bevestiging

Teksten in Mailpoet moet je écht even doorlopen, en aanpassen. De tekst die MailPoet voor je maakt, is niet bepaald een literair hoogstandje 😉

GEAVANCEERD

Hier doorloop je nog een paar instellingen.

  • Wie mag de nieuwsbrieven maken en adressen beheren?
  • Welke gegevens en e-mailadres wordt standaard gebruikt voor bijvoorbeeld onbestelbare e-mail?
  • Mogen de ontvangers van de nieuwsbrief hun gegevens zelf aanpassen?
  • En wil je dat bij het opstellen van de nieuwsbrief ook HTML gebruikt mag worden? (Persoonlijk vind ik dat altijd erg handig)

advanced

3) Nieuwsbrieven

En nu is het, wat mij betreft, tijd voor het leuke werk!:-)

De Nieuwsbrief.

standaardtemplate

Standaard lay-out mailPoet

Standaard staat er al een nieuwsbrief voor je klaar. Ik geef er de voorkeur aan om deze te gebruiken voor de basisinrichting en het ontwerp van de digitale brief.
Je verzendt de ‘brief’ echter niet. Eenmaal tevreden, dan kun je de opmaak dupliceren en gebruiken voor het ‘echte werk’. Ook als je een andere opmaak wenst uit te proberen, zou ik dat doen met een kopie van de standaard nieuwsbrief.

dupliceren

Wanneer je het systeem voor het eerst gebruikt, klik je op de link ‘5 minuten-handleiding’.

Je ziet nu een editor met daarin de basis nieuwsbrief van MailPoet..

Rechts is een menu waar je een theme kunt opzoeken dat je het best bevalt. Dit doe je bij ‘Meer thema’s toevoegen’.
menu-thema

Dubbelklik op het gewenste theme, en kies voor OK.

Uiteraard wil je dat de lay-out van de brief bij de huisstijl van jouw onderneming past.
Heb je een logo? Dan kun je deze bij ‘Afbeeldingen’ toevoegen.

Ook kun je een eigen banner ontwerpen. Deze dient maximaal 600 pixels breed te zijn. De hoogte mag je zelf bepalen. Hetzelfde geldt voor de ‘footer’ (onderkant van de nieuwsbrief). Uiteraard kun daar ook een logo of zelfgemaakte afbeelding plaatsen.

NB: wil je verder gaan dan dit? En je eigen theme ontwikkelen? Kijk dan op: http://support.mailpoet.com/knowledgebase/guide-to-creating-your-own-mailpoet-theme/

Let op: als je de afbeelding uploadt, krijg je wel een melding ‘Successfully uploaded’ te zien, maar niet de afbeelding zelf. Dit is ietwat verwarrend. Sluit gewoon het venster af, en je zult merken dat de afbeelding is toegevoegd.
afbeeldingentoevoegen

 Sleep nu de gewenste afbeelding naar de gewenste plek:

 afbeeldingentoevoegen2

En opeens ziet de nieuwsbrief er weer heel ander uit!

banner
Bij ??STIJLEN’ kun je vervolgens de brief nog meer naar eigen hand zetten, door de kleuren van de tekst, linkjes en kopteksten in te stellen. Ook kun je hier de achtergrondkleur wijzigen:
Stijlen

Tevreden?

Dan kun je het best de nieuwsbrief opslaan, of een testje sturen naar jezelf:
opslaan

 

Nu is het tijd om de nieuwsbrief te vullen. Maak een kopie van de basisbrief, pas de titel aan, kies een lijst (die je later eventueel alsnog kunt aanpassen) en klik op ‘Inhoud’ rechtsboven.

 

 

Titels & Tekst.

Met deze optie kun je een vak (blok)  maken waarin je naar eigen inzicht een kop en tekst kunt plaatsen.Dit doe je door de button ‘Titels & Tekst’ –naar de gewenste plek- te slepen. Indien een blok blauw wordt kun je de knop ‘Titels en tekst’ gewoon droppen.
slepen

Vervolgens verschijnt er een editor waar je naar tekst en foto’s naar lieve lust kunt toevoegen. 

WordPress-bericht

Dit vind ik het meest interessante onderdeel van MailPoet. Nadat je deze button naar de nieuwsbrief hebt gesleept – en gedropt- verschijnt er een overzicht met alle eerder geplaatste berichten. Maak een keuze en klik op ??Geselecteerde Toevoegen’.
berichten

MailPoet zorgt er nu zelf voor dat de kop, eerste regels van de tekst en –uitgelichte!-  afbeeldingen in de brief geplaatst worden mét link naar het volledige artikel op de site!

Je kunt overigens elk artikel alsnog bewerken. 

Ook is het mogelijk om een ‘afscheiding’ plaatsen tussen de berichten:
afscheiding

En/of social media buttons toe te voegen.

LAST BUT NOT LEAST

De Nieuwsbrief personaliseren.

Je kent de namen van de ontvangers, dus het zou zonde zijn als je ze niet gebruikt.

Hiervoor gebruik je –uiteraard in het eerste blok-  de volgende codes:
Beste [user:lastname | default:andere_naam],
OF: Beste [user:firstname | user:lastname | default:andere_naam],

Feitelijk zeg je hier:
Beste achternaam- en indien niet bekend: Beste … vul zelf maar in.
OF
Beste voornaam, en indien niet bekend=> Beste achternaam => en indien niet bekend=> Beste … vul zelf maar in!

Tevreden?
Sla de brief op of klik op ‘Volgende Stap’ om de brief te verzenden.

opslaan

Veel succes!

Karen Nijst

Over Karen Nijst van Kahlo Webdevelopment & Copywriting:

Karen NijstMijn missie is het (ver)bouwen, vormgeven en inrichten (schrijven) van mooie maar vooral functionele websites die de boodschap van de website-eigenaar zo goed mogelijk tot haar recht laten komen. De laatste jaren bouw ik voornamelijk WordPress-sites waarvoor ik als gecertificeerd php-progammeur ook de themes schrijf en verschillende plugins. Daarnaast help ik mijn klanten met het schrijven van commerciële teksten die het goed doen in de zoekmachines én m.b.v. praktische tips en plugins, zoals Yoast, om beter te scoren in de zoekmachines (SEO) waarbij de bezoeker altijd vóór de machine komt! Voor andere strategieën, zoals begeleiding bij AdWords-Campagnes, verwijs ik graag naar verschillende goede vakgenoten. Contact opnemen? Mail naar info@kahlo.nl

Aantal Reacties: 0

Interessant artikel?



Plaats een reactie! (s.v.p. maximaal 600 woorden)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


Mail mij als anderen ook een reactie plaatsen.




WordPress site laten maken?
https://www.kahlo.nl/wordpress/
Betrouwbaar en professioneel.
Theme en PLUGINS op maat.
Zoekmachine-optimalisatie.
WordPress begeleiding.


Liever een site op MAAT?
https://www.kahlo.nl/webdevelopment/
Betrouwbare en professionele
begeleiding van A tot Z; van briefing
t/m oplevering en zoekmachine-optimalisatie.


Recente Berichten


Share on FacebookPrint this pageShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+

webweetjes "

Voor een buitenstaander is het niet te zien, maar dankzij Kahlo heeft onze site een uitgebreid ledensysteem waar alle leden hun eigen profiel kunnen beheren, favoriete ritten mét gpx-bestanden kunnen delen, fietskleding kunnen bestellen en nog veel meer. 

Bart
Tour- en Wielerclub Hapert