MailPoet, Nieuwsbrief verzenden via WordPress. Handleiding.

Door: Karen Nijst, bureau Kahlo [categorie: wordpress]

MailPoet (3) is één van de meest gebruiksvriendelijke nieuwsbrief-systemen die ik ken én verkrijgbaar als plugin voor WordPress.
Handig, omdat je met deze plugin jouw blogs in je nieuwsbrief kunt ‘slepen’. En omdat je zo de adressen kunt opslaan in jouw (!) database.

Nieuwsgierig? Lees dan onderstaande handleiding!
In eerste instantie krijg je hier meer inzicht in de algemene instellingen.
Maar daarna volgt het leuke gedeelte, en gaan we de nieuwsbrief vullen 🙂 

De plugin is te downloaden op:
https://wordpress.org/plugins/mailpoet/

MailPoetbanner

Omdat steeds meer klanten dit systeem gebruiken, leek het mij een goed idee om een handleiding te schrijven waarmee nieuwe gebruikers aan de slag kunnen om van hun nieuwsbrief een succes te maken. Ik maak hierbij gebruik van voorbeelden van een eigen nieuwsbrief en eentje die ik installeerde voor de Tilburgse Kunstkring: www.tilburgsekunstkring.nl 

Nadat de plugin is geïnstalleerd en geactiveerd, zie je links de volgende buttons:

  1. Abonnees en Lijsten
  2. Instellingen
  3. E-mails (ofwel de Nieuwsbrieven)
  4. De nieuwsbrief personaliseren.
  5. Formulieren. Aanmelden voor Nieuwsbrief.
     

1) Abonnees (en Lijsten)

LIJSTEN) Zonder abonnees is een nieuwsbrief als roepen in de woestijn. Maar de ene abonnee hoeft de ander nog niet te zijn. Het kan dus zinvol zijn om te segmenteren en meer nieuwsbrieven te maken voor verschillende lezers. Die indeling maak je bij ‘Lijsten’.
Standaard heeft Mailpoet al een lijst voor je gemaakt, namelijk ‘Mijn eerste Lijst’. Deze naam kun je bij ‘Lijsten bewerken’ vervangen door een naam die beter bij jouw nieuwsbrief past. Uiteraard kun je hier nog één of meer lijsten toevoegen.

ABONNEES) Omdat er al een lijst met namen en e-mailadressen van de leden voorhanden is, kiezen we ervoor om de lijst te importeren. In dit geval is het toegestaan, omdat het om leden gaat die graag geïnformeerd worden over het reilen en zeilen van hun vereniging. In andere gevallen moet de ontvanger eerst toestemming hebben gegeven voor het gebruik van het e-mailadres.

GOED OM TE WETEN:
Wettelijke eisen voor het verzenden van elektronische berichten:

  • voorafgaande toestemming: de ontvanger moet toestemming hebben gegeven;
  • of het gaat om nieuwsbrief die een klant informeert over een eerder (soortgelijk) aangeschaft product.
  • identiteit: de ontvanger moet zien van wie berichten afkomstig zijn;
  • afmeldmogelijkheid: de ontvanger moet zien hoe, én bij wie, hij zich kan afmelden als hij geen berichten meer wilt ontvangen.
  • Houd ook rekening met de aangescherpte Privacywet (AVG). Je dient in je algemene voorwaarden precies aan te geven wát je met wélke gegevens gaat doen.
    Vraag je dus bijvoorbeeld naar de geboortedatum, dan dien je precies aan te geven waarom je dit doet. 

Importeren kan door een lijst te maken met de volgende opmaak:
Email; First Name; Last Name
john@doe.com; John; Doe
mary@doe.com; Mary; Doe
johnny@doe.com; Johnny; Doe

OF

Email;name
john@doe.com; John Doe
etc

Voordat de adressen worden geïmporteerd, vraagt MailPoet aan welke lijst ze moeten worden toegevoegd.

Uiteraard kun je later alsnog abonnees toevoegen. Of mensen uitnodigen zich in te schrijven via de site. 

FORMULIEREN, lees verder bij punt 4

Indien je wil dat mensen zich kunnen aanmelden voor een bepaalde nieuwsbrief, dan is het mogelijk om bij ‘Formulieren’ een inschrijfformuliertje maken.
Vervolgens kun je dit in de sidebar plaatsen. Dit is echter ook afhankelijk van je theme, dus is het lastig hier een algemene gebruiksaanwijzing voor te maken.

2) Instellingen.

BASISINSTELLINGEN (bekijk opsomming en plaatje daaronder)

  • Welke afzender moet getoond worden?
  • Naar wie kunnen ze een reactie sturen?
  • Indien mensen kunnen reageren op een blog, wil je dan dat ze zich direct kunnen aanmelden voor de nieuwsbrief? 
  • Indien mensen zich kunnen registreren op de site, wil je dan dat zij zich ook kunnen aanmelden voor de nieuwsbrief?
  • Indien mensen hun abonnement willen aanpassen (via een linkje in de nieuwsbrief) komen ze op een pagina terecht die je bij “Pagina’s” zelf kunt maken m.b.v. de shortcode: 
  • Voor welke lijsten kunnen ze dan kiezen? Zie Uitleg hierboven.
  • Indien mensen zich willen AFMELDEN (via een linkje in de nieuwsbrief) komen ze op een pagina terecht die je bij “Pagina’s” zelf kunt maken m.b.v. de shortcode:

    NB: Wettelijk ben je verplicht om mensen de mogelijkheid te bieden zich af te melden voor de nieuwsbrief. 
  • Met de shortcode: – mailpoet_archive-  kun je een archiefpagina maken waarin alle titels van de nieuwsbrieven worden weergegeven.
  • Vergeet vervolgens niet om alles op te slaan 🙂

INSCHRIJFBEVESTIGING

Nadat je dit hebt gedaan, kun je controleren of de inschrijfbevestiging is ingeschakeld.
Belangrijk, omdat je zo kunt voorkomen dat anderen iemand ongewenst inschrijven.
Door de inschrijfbevestiging in te schakelen, krijgt de inschrijver éérst een e-mail met daarin het verzoek zijn aanmelding te bevestigen via een link.
Hij of zij krijgt dan een tekst te zien, die je in dit onderdeel kunt aanpassen.
En dat is bijzonder wenselijk 🙄

Teksten in Mailpoet moet je écht even doorlopen, en aanpassen. De tekst die MailPoet voor je maakt, is niet bepaald een literair hoogstandje 😉

GEAVANCEERD

Hier doorloop je nog een paar instellingen.

  • Welke gegevens en e-mailadres wordt standaard gebruikt voor bijvoorbeeld onbestelbare e-mail? Je krijgt dan een melding dat een bepaalde mail niet bezorgd is.
  • Indien de maillijst groot is, wordt je nieuwsbrief in ‘batches’ verzonden. Op het moment dat iemand jouw site bezoekt, wordt er weer een nieuwe ‘lading’ verzonden.
  • Wie mag de nieuwsbrieven maken en adressen beheren? Dit kun je bij de vorige versie handmatig instellen. Nu heb je de plugin Members nodig waarmee je bepaalde rollen kunt toekennen aan andere webbeheerders. 

 

3) Nieuwsbrieven

En nu is het, wat mij betreft, tijd voor het leuke werk!:-)

De Nieuwsbrief.

Om te beginnen kun je een Basistemplate uitkiezen uit de templates die Mailpoet voor je heeft klaargezet.
Klik op ‘E-mails’ -> ‘Nieuwe Toevoegen’ -> Nieuwsbrief -> Aanmaken.

 

Je ziet nu een overzicht met prachtig vormgegeven templates.
Maak een keuze! 
Kleine kanttekening: houd er rekening mee dat een nieuwsbrief in een spambox kan belanden.
Dus hoe verleidelijk ook: houd het zo simpel mogelijk en gebruik niet al te veel afbeeldingen in je Nieuwsbrief. 

 

 

Je kunt nu het door jou gekozen template bewerken (in dit voorbeeld heb ik voor ‘Cocoa Brazil’ gekozen).
Zoals je ziet, kun je linksboven de titel van je nieuwsbrief invoeren. Omdat ik eerst een goede basisopzet wens te maken, zet ik hier bijvoorbeeld:  ‘Basis Ontwerp, niet verwijderen’.

NB -even een opmerking tussendoor 🙂  :
Je verzendt de ‘brief’ namelijk NOG niet. Eenmaal tevreden, dan kun je de opmaak later dupliceren en gebruiken voor het ‘echte werk’. Ook als je een andere opmaak wenst uit te proberen, kun je dat het beste met een kopie van de standaard nieuwsbrief doen.

dupliceren

Nu gaan we de STIJL wijzigen van de nieuwsbrief.
Klik op ‘Stijlen’ rechts in het overzicht. En kies het lettertype of de -grootte die je wenst te gebruiken.
Of de kleur van de linkjes, de achtergrond en de nieuwsbrief:

Uiteraard wil je dat de lay-out van de brief bij de huisstijl van jouw onderneming past.
Heb je een logo? Of een afbeelding met logo?
Dan kun je deze bij ‘Afbeeldingen’ toevoegen.

Ook kun je een eigen banner ontwerpen. Deze dient minimaal 600 pixels breed te zijn. De hoogte mag je zelf bepalen.
Hetzelfde geldt voor de ‘footer’ (onderkant van de nieuwsbrief). Uiteraard kun daar ook een logo of zelfgemaakte afbeelding plaatsen.

Sleep nu de nieuwe afbeelding naar het vak waar je de gewenste banner wenst te zien.

Uiteraard is het wel handig als je het oude plaatje even verwijdert.
Klik op de betreffende afbeelding en vervolgens op het icoontje met het vuilnisbakje:

Doe dit ook met alle andere ongewenste elementen in je nieuwe Basis Nieuwsbrief:

Vervolgens kun je op de blokken klikken -en op het icoontje met het radartje- , om andere zaken aan te passen.
Zoals bijvoorbeeld de grijze achtergrondkleur dat je op het plaatje ziet:

Kies de gewenste kleur. Je kunt hier ook een RGB-code gebruiken zoals #252849:

En opeens ziet de nieuwsbrief er weer heel ander uit!
Vergeet niet om de boel af en toe op te slaan, helemaal onderaan.
De nieuwe versie van MailPoet onthoudt weliswaar jouw correcties, maar het kan nooit kwaad.

Maar we zijn er nog niet.
Wil je de Social Media buttons gebruiken op je site?
Klik dan op het vak met de betreffende buttons, en pas de adressen aan in het overzichtje dat je rechts aantreft.
Je kunt hier ook nog andere kanalen toevoegen.

Ook de ‘Header’ en ‘Footer’ verdienen alle aandacht:
In de header kun je bijvoorbeeld het linkje ‘Weergaveproblemen?’ Open deze mail op internet activeren.


Footer:
Hier dien je minimaal het linkje ‘Unsubscibe -ofwel ‘Afmelden voor Nieuwsbrief’ te laten staan. Zodat mensen zich kunnen afmelden voor de nieuwsbrief.
Dit is dus wettelijk verplicht- zie uitleg bovenaan!
Met ‘Manage Subscription’ ofwel ‘Bewerk je gegevens’ kunnen mensen hun gegevens aanpassen. Dit is echter niet verplicht.

NB: let op, deze linkjes geven een foutmelding als je ze bij een testzending wil uitproberen. 
Ze werken echter wel als je de nieuwsbrief verzendt naar je abonnees. Uiteraard moet je ervoor zorgen dat de pagina’s goed zijn ingesteld.
Zie mijn uitleg bovenaan, bij ‘Instellingen’.

Tevreden over je Nieuwsbrief?

Sla dan alles op en klik weer op ‘E-mails’ in het linkermenu.

Nu is het tijd om een NIEUWE nieuwsbrief te vullen.
Maak een kopie van de basisbrief, pas de titel aan en klik op ‘Inhoud’ rechtsboven.
dupliceren

Sleep nu het blokje met ‘Berichten’ naar de gewenste plek in je Nieuwsbrief:

Er verschijnt een menu met de onderwerpen (blogs of nieuws of anders) die je bij de ‘Berichten’ hebt weggeschreven.
Vink de berichtjes aan die je wenst te gebruiken, en klik op ‘Geselecteerde Gebruiken’:

== Heb je geen blog of anders? Dan kun je ook het blokje met ‘Tekst’ gebruiken. Dan heb je de mogelijkheid om zelf een bericht te plaatsen:

En vind je de plaatjes te groot?
Klik dan op de betreffende afbeelding en verander de ‘Breedte’ :

Eenmaal de Nieuwsbrief gevuld?
Stuur dan een testje naar jezelf:

 

4) De Nieuwsbrief personaliseren.

Je kent de namen van de ontvangers, dus het zou zonde zijn als je ze niet gebruikt.

Hiervoor kun je dit icoontje gebruiken:

Je ziet dan een code als:
Beste [subscriber:firstname | default:lezer]

Feitelijk zeg je hier:
Beste Voornaam en/of Achternaam (afhankelijk van hoe je je abonneelijsten hebt ingericht)
– en indien niet bekend: Beste lezer … vul zelf maar in.

Tevreden?
Sla de brief op of klik op ‘Volgende Stap’ om de brief te verzenden.

opslaan

5) Aanmelden voor Nieuwsbrief.

Bij ‘Formulieren’ kun je een aanmeldformulier maken, dat je (afhankelijk van het theme) via de Widgets kunt toevoegen aan de sidebar of Footer.
Ook kun je het formulier m.b.v. een shortcode in je bericht plaatsen. Ben je iets technischer aangelegd? Dan kun je ook de PHP-code opvragen en verwerken in je theme.

Het is ook mogelijk om gebruik te maken van de plugin MailPoet Contact Form 7‘.  
Uiteraard heb je dan de plugin ‘Contact Form 7‘ nodig.
Voordeel om dit zo te doen, is dat je een linkje ‘Aanmelden Nieuwsbrief’ kunt toevoegen aan een contactformulier.
Ook kun je een apart aanmeldformulier maken en beveiligen met de Google Recaptcha (zie de optie Integratie).


Het formulier kun je vervolgens m.b.v. een shortcode toevoegen aan een pagina, bericht of een plekje geven in de footer of sidebar m.b.v. de Widgets.

Tot zover deze uitleg! Ik wens je veel succes. Mocht je er echt niet uitkomen dan kun je een beroep doen op onze dienstverlening.

 

Karen Nijst

Over Karen Nijst van Kahlo Webdevelopment & Copywriting:

Karen NijstMijn missie is het (ver)bouwen, vormgeven en inrichten (schrijven) van mooie maar vooral functionele websites die de boodschap van de website-eigenaar zo goed mogelijk tot haar recht laten komen. De laatste jaren bouw ik voornamelijk WordPress-sites waarvoor ik als gecertificeerd php-progammeur ook de themes schrijf en verschillende plugins. Daarnaast help ik mijn klanten met het schrijven van commerciële teksten die het goed doen in de zoekmachines én m.b.v. praktische tips en plugins, zoals Yoast, om beter te scoren in de zoekmachines (SEO) waarbij de bezoeker altijd vóór de machine komt! Voor andere strategieën, zoals begeleiding bij AdWords-Campagnes, verwijs ik graag naar verschillende goede vakgenoten. Contact opnemen? Mail naar info@kahlo.nl

Aantal Reacties: 1

Interessant artikel?

☀ Karen Nijst, 15 maart 2018
Vond je het een interessant artikel? Heb je een vraag? Of een opmerking? Of wellicht een waardevolle aanvulling? Aarzel dan niet om hier je reactie te plaatsen!
Reageren op Karen Nijst =>



Plaats een reactie! (s.v.p. maximaal 600 woorden)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


Mail mij als anderen ook een reactie plaatsen.




WordPress site laten maken?
https://www.kahlo.nl/wordpress/
Betrouwbaar en professioneel.
Theme en PLUGINS op maat.
Zoekmachine-optimalisatie.
WordPress begeleiding.


Liever een site op MAAT?
https://www.kahlo.nl/webdevelopment/
Betrouwbare en professionele
begeleiding van A tot Z; van briefing
t/m oplevering en zoekmachine-optimalisatie.


Recente Berichten



webweetjes "

Voor een buitenstaander is het niet te zien, maar dankzij Kahlo heeft onze site een uitgebreid ledensysteem waar alle leden hun eigen profiel kunnen beheren, favoriete ritten mét gpx-bestanden kunnen delen, fietskleding kunnen bestellen en nog veel meer. 

Bart
Tour- en Wielerclub Hapert