SEO hoeft niet moeilijk te zijn.
Zolang de klant maar centraal staat!

zoekmachines-wat-is-SEO2

SEO (Zoekmachineoptimalisatie) is GEEN magic trick. Door op een logische manier je site bij te houden!

SEO, oftewel Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie),  wordt door veel website-eigenaren gezien als ‘moeilijk’ en iets wat je beter aan specialisten kunt overlaten. En sommige ‘specialisten’ haken hierop in en beloven gouden bergen waarvoor jij als webbeheerder weinig hoeft te doen.
Helaas werkt het zo niet en de gebruikte ‘technieken’ kunnen er zelfs voor zorgen dat je op een blacklist bij Google komt te staan.

Je kunt er beter zelf voor zorgen dat een site beter scoort in de zoekmachines. Bijvoorbeeld door actief te blijven en je bij alles wat je plaatst stil te staan bij jouw publiek. Door te begrijpen hoe mensen zich online gedragen, wat ze verwachten en verlangen, kun je een site zodanig inrichten dat de bezoekers er blijven vinden wat ze zoeken. Om daarna tot actie (conversie) over te gaan die past bij jouw (commerciële) doelstellingen.

Met onderstaand artikel laat ik zien hoe je zelf webpagina’s kunt schrijven en inrichten die beter scoren in de zoekmachines, zonder dat daarbij allerlei vreemde goocheltrucs komen kijken. Voorwaarde is wel dat je jouw site niet verwaarloost maar regelmatig ‘voedt’ met nieuwe content als blogs, nieuwtjes en afbeeldingen. En wie kan beter vertellen over jouw vakgebied dan jij of jouw collega’s? 

Vallen daarna de resultaten nog steeds tegen? Ga dan op zoek naar een betrouwbare partner die je helpt met bijvoorbeeld een AdWords Campagne. Of bij je activiteiten in de social media. Blijf realistisch en wantrouw mensen die gouden bergen beloven. Ondernemen op internet betekent gewoon ‘werk aan de winkel’.

Laat je wegwijs maken in de wereld van de ‘Goede SEO’.

Zie ook de vorig jaar gepubliceerde blogs:
Hoger scoren in Google (zonder SEA **)? Gebruik de juiste zoektermen op jouw site.
en
Wil jij ook meer bezoek op je site? Hoger scoren in Google?

Voor dit stuk heb ik o.a. gebruik gemaakt van de informatie die je hier kunt vinden:

http://moz.com/beginners-guide-to-seo

 

zoekmachines-wat-is-SEOWat zou SEO zijn zonder zoekmachines?

Zonder zoekmachines moesten we het hebben van linkjes op andere sites en de print media.  Gelukkig is dit niet het geval. Maar om SEO te begrijpen, moeten we ook de zoekmachines begrijpen.

Wat zijn zoekmachines eigenlijk?

Zoekmachines zijn diensten die antwoord geven op een vraag.

Wanneer iemand iets zoekt op internet moeten de zoekmachines in principe 2 dingen doen:

  • alléén die antwoorden geven die relevant of nuttig zijn,
  • en ten tweede: de antwoorden juist rangschikken (naar relevantie en belangrijkheid/populariteit).

Wat is ‘relevantie????
Relevantie betekent hier meer dan het vinden van een pagina met de juiste (zoek)woorden!

Alhoewel dit in de begindagen van het web wel degelijk het geval was!
Maar inmiddels hebben de slimme ontwikkelaars van de zoekengines  betere manieren bedacht om waardevolle antwoorden te vinden. Vele factoren beïnvloeden inmiddels de relevantie. Verschillende komen in dit artikel aan bod.

Hoe bepalen de zoekmachines de ‘mate van belangrijkheid’?
Op het moment van dit schrijven bepalen grote zoekmachines hoe belangrijk een ‘antwoord’ kan zijn a.d.h.v. de populariteit. Hoe populairder een website, pagina of document, des te waardevoller de daarin opgenomen informatie moet zijn. Dit is een aanname (de zoekmachines geven hun methodes – algoritmen – *** niet volledig bloot)  maar wordt in de praktijk bewezen, o.a. door de positieve resultaten in statistieken als Google Analytics.

klas

Vraag je dus bij het schrijven van een blog of artikel af welke vragen van welke doelgroep je wenst te beantwoorden. Een beetje alsof je voor de klas staat dus 🙂

*** Deze algoritmen bestaan ??vaak uit honderden componenten. Er wordt vaak naar verwezen als “ranking factoren”.

Google raadt het volgende aan om een betere ranking te krijgen:

  • Maak een website –vooral- voor gebruikers, niet voor zoekmachines.
  • Bedrieg uw gebruikers én Google NIET door verschillende inhoud te presenteren (bijvoorbeeld door naast de site andere mappen met ‘landingspagina’s’ te plaatsen of door plaatjes populaire namen te geven die niets te maken hebben met hetgeen op de afbeelding staat… etc etc) Dit wordt aangeduid als cloaking.
  • Maak een site met een duidelijke hiërarchie en tekstlinks. Elke pagina op de site dient ten minste via een statische tekstlink bereikbaar te zijn.
  • Maak een nuttige site, met veel informatie, en schrijf pagina’s die uw antwoord op de vragen duidelijk en nauwkeurig te beschrijven.
  • Zorg ervoor dat uwelementen en alt-attributen beschrijvend en nauwkeurig zijn.
  • Gebruik trefwoorden (zoekwoorden) om beschrijvende, mensvriendelijke URL’s te creëren.
  • Zorg voor een 301-omleiding of een rel = “canonical” element in de link om –in geval van pagina’s met vrijwel gelijke content-  te verwijzen naar de hoofdpagina.

Een van de belangrijkste elementen voor het opbouwen van een online marketing strategie rondom SEO is empathie voor jouw publiek. Zodra je begrijpt waar de gemiddelde zoeker en meer specifiek: jouw doelgroep, op zoek naar is, kun je deze effectiever bereiken en blijf je boeien.

Waar zijn de Googlelaars –over het algemeen- naar op zoek?
Er zijn drie soorten zoekopdrachten te benoemen:

  • “Do” Transactionele Zoekopdrachten
    Zoals het willen kopen van een vliegticket of luisteren naar een lied.
  • “Know” Informatieve Zoekopdrachten
    Wanneer er wordt gezocht naar informatie, zoals de naam van de band of het beste restaurant in New York.
  • “Go” Navigatie Zoekopdrachten
    Oftewel het zoeken naar een bepaalde online bestemming, zoals Facebook.

De primaire vraag van zoekmachines is te achterhalen in hoeverre de gevonden informatie op jouw site voldoet aan de gestelde vraag.

Waarom is zoekmachine marketing belangrijk?

Een belangrijk aspect van Search Engine Optimization (SEO) is om ervoor te zorgen dat zowel gebruikers als zoekmachines begrijpen waarover de geboden informatie gaat.

Alhoewel zoekmachines veel slimmer zijn geworden, kunnen ze in veel opzichten een webpagina nog steeds niet begrijpen en zien zoals een mens dat doet. SEO helpt de engines erachter te komen waar elke pagina over gaat, en hoe deze nuttig kan zijn voor de bezoekers.

VOORBEELD:
Stel je plaatst een foto van een schilderij online.  Een mens zou dit kunnen beschrijven als “een mooie afbeelding van een vrouwelijk naakt, realistisch geschilderd”. Een zoekmachine kan dit echter niet en heeft behoefte aan wat meer –technische-  uitleg. Dit kan door bijvoorbeeld beschrijvende termen in de naam van het plaatje op te nemen.  Dus schilderij-vrouwelijk-naakt.jpg i.p.v. DC12435987.jpg. En een alt-tag toe te voegen waarin het plaatje wordt beschreven.

Naakt van Peter van den Borne

De rechter broncode toont aan hoe de zoekmachines dit prachtige werk van Peter van den Borne zien en interpreteren. Met SEO kun je de zoekmachines ‘bijkletsen’!

Verwerk de belangrijkste zoekwoorden
Als je over een Content Management Systeem beschikt – zoals WordPress- , kun je vrij makkelijk teksten en images plaatsen waarin de belangrijkste zoektermen zijn verwerkt. Hoewel zoektermen niet te vaak voor moeten komen (niet overdrijven), is het aan te bevelen dat ze maximaal 4x in de tekst voorkomen. Bijvoorbeeld:

  • In de titel  (en URL)
  • in de description
  • het eerste woord van de tekst,
  • in een subkop,
  • in de opsomming,
  • vetgedrukt in de tekst.

Zie ook: https://www.kahlo.nl/hoger-scoren-google-zonder-sea-gebruik-de-juiste-zoektermen-op-jouw-site/

Voor mijn WordPress klanten installeer ik altijd de Yoast-plugin. Met deze plugin kun je de zoekmachine-vriendelijkheid van een pagina onderzoeken en eventueel bijwerken. Zaken als Titel en description

Voor mijn WordPress klanten installeer ik altijd deze Yoast-plugin. Met deze plugin kun je de zoekmachinevriendelijkheid van een pagina onderzoeken en eventueel bijwerken. Ook de Titel en Description kun je makkelijk aanpassen. Bij Pagina-Analyse krijg je verschillende aandachtspunten te zien waaraan je nog zou kunnen werken, of die gewoon goed zijn (en dat is ook altijd prettig om te lezen 🙂

 

Voorbeelden van SEO- valkuilen of verwarring die kan ontstaan:

  • Een bepaalde pagina biedt wel degelijk een relevant antwoord, maar er wordt teveel vakjargon gebruikt, terwijl de vraagstellers algemene beschrijvingen gebruiken. Zoals het schrijven over “food koelunits” wanneer mensen daadwerkelijk zoeken naar “koelkasten”.
  • (Te) Creatieve titels (helaas).  Je schrijft bijvoorbeeld over jouw geweldige zwembad waar je ook heerlijk Martini’s kunt drinken aan de poolbar. Je doopt dit artikel: ‘Relaxed wet Martini’s  in a wet suite’ en de zoekmachine  begrijpt niet meer waarover het artikel echt gaat..

Maar SEO draait NIET alleen om de technische details! Het gaat uiteindelijk om mensen.
Promoot jouw site!

Je kunt een perfecte website bouwen, maar de inhoud ervan kan onzichtbaar blijven voor zoekmachines. Tenzij je het promoot. Dit komt omdat de zoektechnologie zich uiteindelijk baseert op de statistieken van ‘de relevantie en mate van belangrijkheid’ om de resultaten weer te geven .

Als er geen mens naar linkt, of reageert op jouw webpagina’s, kan de zoekmachines ervoor kiezen om de pagina’s te negeren. De engines zijn niet in staat om fantastische stukken tekst op jouw site door mensenogen te zien. Alleen mensen kunnen ontdekken, reageren én ernaar verwijzen.

Dit betekent dat een site die door de zoekmachines ‘begrepen’ wordt, weliswaar een goede basis vormt voor betere vindbaarheid, maar niet dat de webondernemer tevreden achterover kan leunen om het over te laten aan de techniek. Hij/zij zal de site moeten bijhouden, regelmatig voeden met interessante content en promoten in de social media of via de sites van partners.

Zoekwoorden Research:

Zie ook : Hoger scoren in Google (zonder SEA **)? Gebruik de juiste zoektermen op jouw site.
zoekmachines-wat-is-SEO_3Keyword onderzoek is een van de meest belangrijke, waardevolle en hoog rendement activiteiten op het gebied van search marketing. Door te speuren naar de juiste keywords leer je niet alleen om de juiste woorden in de juiste zinnen te zetten***, je komt zo ook veel meer te weten over jouw klanten.

 *** Let op! één van de belangrijkste tips van Google is dat je een website –vooral- voor gebruikers maakt, en niet voor zoekmachines.  Dit betekent dat teksten die vol staan met zoekwoorden, niet per definitie makkelijk te behappen zijn door de lezer. Daarnaast loop je het grote risico dat Google deze aanpak gaat zien als misbruik, met alle gevolgen van dien.

Wat zijn ‘goede’ zoekwoorden?
Om de waarde van een zoekwoord te begrijpen, moeten we onze eigen website begrijpen.

Vraag jezelf …

  • Is het sleutelwoord relevant?
  • Als zoekers dit woord gebruiken en op jouw site terecht komen:  vinden ze dan ook wat ze zoeken?
  • Zullen ze blij zijn met wat ze vinden ?
  • Zal zo’n bezoek resulteren in aankoop of andere organisatiedoelen ?

Indien het antwoord op al deze vragen een duidelijk “Ja!” is, dan heb je een goed zoekwoord.

Zoek op de term en/of zin in de grote zoekmachines

  • Want zo krijg je inzicht in de mate van competitie.  Staan er namen bij tegen wie het moeilijk concurreren is?
  • Staan er veel advertenties boven en rechts naast de organische (niet betaalde) zoekresultaten? Dit betekent vaak dat het om een lucratief zoekwoord gaat.
  • Maak een test campagne op Google Adwords pagina en maak gebruik van de zoekwoordenplanner bij de Hulpprogramma’s.

Sta er bij stil dat we het nu over ‘shorttail’ zoekwoorden hebben, waarbij de concurrentie vaak erg hoog is. Daarbij wordt er veel vaker gezocht op longtail keywords dan op shorttail. Zie afbeelding (geldt voor 2013):

zoekmachines-wat-is-SEO_4

Hoe vind ik longtail zoektermen?

Zie het begin van dit artikel:
Zoekmachines zijn apparaten die antwoord geven op een vraag.

Bedenk dus bij elke pagina of bericht (blog) dat je publiceert, welke vraag -van welke bezoekers- jij wenst te beantwoorden. Verplaats je in de -door jou gewenste- bezoekers en denk na over de vragen die zij kunnen hebben.

Hoe komen we meer te weten over de zoekwoorden?
Enkele online hulpmiddelen:

Blijf realistisch!

De juiste ‘longtail’ zoekwoorden toepassen, in tekst en techniek, zijn geen garantie voor succes. Als grote merken dezelfde woorden gebruiken (en meer geld besteden aan  Adwords campagnes), wordt het voor kleinere aanbieders een zware strijd om –redelijk- bovenaan te komen staan in de zoekresultaten . Dit kan soms jaren van inspanning kosten.

Hoe gebruikerservaring en content de zoekresultaten kunnen beïnvloeden

Zoekmachines streven er voortdurend naar om de prestaties  te verbeteren door het verstrekken van de best mogelijke resultaten.

Het gaat dan vaak om sites/ pagina’s die aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Ze zijn gemakkelijk te gebruiken, hebben een duidelijke navigatie, en zijn te begrijpen/overzien.
  • Ze bieden direct bruikbare antwoorden op een zoekvraag.
  • Ze zijn professioneel ontworpen en toegankelijk voor moderne browsers.
  • Ze bieden hoge kwaliteit, zijn legitiem en geloofwaardig qua inhoud.

Ondanks de geweldige technologische vooruitgang, kunnen zoekmachines tekst (nog) niet volledig begrijpen en  afbeeldingen of video’s bekijken zoals wij mensen dat doen.  Dus, om de inhoud van een website te begrijpen ‘observeren’ de machines  “echte mensen” om te zien welk gedrag zij op bepaalde sites vertonen.

Hoe herkent een machine kwalitatief hoogstaande inhoud?

  1. Betrokkenheidsstatistieken.
    Wanneer je via een zoekmachine een website bezoekt, kan het succes worden gemeten door te observeren hoe je handelt. Als je meteen op de “terug” –knop klikt,  om het tweede zoekresultaat te proberen, geeft dit aan dat de eerste site geen antwoord bood op de zoekvraag. Naar mate meer en meer bezoekers hetzelfde gedrag vertonen, kan een zoekmachine ‘constateren’ dat de site in ranking moet zakken (bij een bepaalde zoekvraag).
  2. Machine Learning
    In 2011 introduceerde Google de Panda Update (zie ook Content is king voor Googles Panda). Google vroeg menselijke beoordelaars om handmatig duizenden sites te beoordelen op “lage kwaliteit ” content . Google ‘leerde’ vervolgens haar machines om de menselijke beoordelaars “na te bootsen”. Zodra de computers nauwkeurig konden voorspellen wat de mensen zouden afkeuren, is dit nieuwe algoritme toegepast. Dit betekende een ware aardverschuiving en meer dan 20% van de webeigenaren zagen hun scores aanzienlijk gewijzigd.
  3. Links
    Hoe beter de content, hoe meer ernaar gelinkt wordt door betrouwbare en relevante partners!.

LinkBuilding

Voor zoekmachines die het web doorzoeken, zijn hyperlinks de ‘straten’ en bruggen tussen verschillende webpagina’s.

Door middel van links kunnen zoekmachines niet alleen de populariteit van een website analyseren maar ook zaken als vertrouwen, mate van spam, en gezag. Betrouwbare sites linken vaak naar andere vertrouwde sites, terwijl ‘spammy sites’ slechts een paar links van betrouwbare bronnen ontvangen.

zoekmachines-wat-is-SEO_5Welke invloed kunnen (welke) links hebben op de ranking?

  • Lokale / Topic/ Specifieke Populariteit
    Bijvoorbeeld: op jouw site verkoop je herenkleding. Een link naar jouw site op die van een bekend mode-ontwerper, zal veel meer waarde hebben dan eentje op een website over rolschaatsen.
  • Anchor tekst
    Als tientallen links verwijzen naar één pagina (met de juiste zoekwoorden),  kan dit voordelig uitpakken voor de ranking.
  • TrustRank
    Het is geen verrassing dat er op internet enorm veel spam te vinden is. Sommigen schatten dat zo’n 60 % van de webpagina’s spam zijn die gebruikt worden voor linkbuilding. De zoekmachines proberen om orde te scheppen en gebruiken systemen om de betrouwbaarheid te meten. Links op vertrouwde domeinen zoals universiteiten, websites van de overheid en non-profit zullen dan ook bijdragen aan een hogere ranking.
  • Link Neighborhood
    Spam banden gaan vaak in beide richtingen. Een website die linkt naar een spampagina is waarschijnlijk zelf onbetrouwbaar. Dus is het verstandig om zorgvuldig om te gaan met de links die je plaatst.
  • FreshRank
    Wordt er veel naar jouw site gelinkt? Stop dan niet met linkbuilding. Ook de ‘versheid’ van een link wordt beoordeeld. Geen nieuwe links, betekent dat een site zakt in de ranking.
  • Delen op sociale netwerken
    Laat sociale diensten zoals Facebook, Twitter en Google+  niet links liggen!
    Hoewel zoekmachines anders omgaan met sociaal gedeelde koppelingen, worden ze wel opgemerkt. Er is veel discussie onder de “zoekprofessionals” over hoe deze links precies gesignaleerd worden in de algoritme, maar niemand zal het toenemende belang van sociale kanalen ontkennen .

Hoe zorg je voor links naar jouw site?

  • “Natuurlijke” Links
    Links die geplaatst worden door webmasters die graag willen linken (verwijzen) naar jouw content of bedrijf. Dit vereist geen specifieke actie van de SEO. Wel blijft het creëren van waardig materiaal (boeiende content!) belangrijk. Daardoor vergroot je de kans op meer ‘natuurlijke’ links.
  • Manual ” Outreach ” Link Building
    De SEO kan andere webeigenaren benaderen om een link te plaatsen naar de eigen site.  Veelal is dit tegen betaling of omdat de SEO de ander ervan kan overtuigen dat het plaatsen van een link ook voor hun eigen belang kan zijn .
  • Zelf Gemaakt
    Honderdduizenden websites bieden elke bezoeker de mogelijkheid om links te plaatsen in een forum, bij het commentaar op een blog of gebruikersprofiel. Dit soort links kunnen echter beschouwd worden als spam, dus overdrijf het niet.

Voorbeelden van Link Building strategie

  • Vraag aan jouw klanten om een link te plaatsen op hun site!  Dit kan in de vorm van een tekstlink, banner of m.b.v. een plaatje.
    Let OP:  Zorg ervoor dat de link SEO-geoptimaliseerd is. Een plaatje geef je een beschrijvende naam.
    => Dus: fles-met-naam-van-het-product.jpg i.p.v. DC123589C.jpg.
    => Een goede alt-tag.
    => Een tekstlink als deze: Klik hier voor meer informatie over zoekmachines, door Kahlo Webdevelopment . Dit  is beter dan ‘klik hier voor meer info’.
  • Begin een bedrijfsblog.
    Maak er een waardevolle, informatieve en onderhoudende blog van die graag door mensen wordt gelezen én gedeeld!
  • Zorg voor pagina’s die spontaan gedeeld worden. Een erg goed – maar duizelingwekkend- voorbeeld is http://www.master-cleaners.co.uk/blog/how-not-to-clean-a-window/. Een pagina op een verder vrij saaie site over ‘Office Cleaners’.  In de SEO wereld  wordt dit vaak “linkbait” genoemd.
  • Zorg voor nieuwswaarde.
    Verdien de aandacht van de pers, bloggers en andere nieuwsmedia zodat ze een link plaatsen naar jouw site.  Soms kan dit op eenvoudige wijze. Zoals het weggeven van gratis coupons of de organisatie van een loterij.

 

Over Karen Nijst van Kahlo Webdevelopment & Copywriting:

Karen NijstMijn missie is het (ver)bouwen, vormgeven en inrichten (schrijven) van mooie maar vooral functionele websites die de boodschap van de website-eigenaar zo goed mogelijk tot recht laten komen. De laatste jaren bouw ik voornamelijk WordPress-sites waarvoor ik als gecertificeerd php-progammeur ook de themes schrijf en verschillende plugins. Daarnaast help ik mijn klanten met het schrijven van commerciële teksten die het goed doen in de zoekmachines én met praktische tips en plugins, zoals Yoast, om beter te scoren in de zoekmachines (SEO). Hierbij komt de bezoeker altijd vóór de machine! Voor andere strategieën, zoals begeleiding bij AdWords-Campagnes, verwijs ik graag naar verschillende goede vakgenoten. Contact opnemen? Mail naar info@kahlo.nl

 

Zie ook de vorig jaar gepubliceerde blogs:
Hoger scoren in Google (zonder SEA **)? Gebruik de juiste zoektermen op jouw site.
en
Wil jij ook meer bezoek op je site? Hoger scoren in Google?
Voor dit stuk heb ik o.a. gebruik gemaakt van de informatie die je hier kunt vinden:
http://moz.com/beginners-guide-to-seo

Aantal Reacties: 1

Interessant artikel?

Jan de Laat, 24 mei 2014
Hallo Karen, Voorwaar een heel stuk tekst om in je op te nemen. Goed dat je waarschuwt voor zgn SEO help sites, ik ben daar zelf al eens ingetuind. Interessante tekst die ik nog vaak zal doorlezen verwacht ik. vriendelijke groet Jan de Laat
Reageren op Jan de Laat =>



Plaats een reactie! (s.v.p. maximaal 600 woorden)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


Mail mij als anderen ook een reactie plaatsen.




WordPress site laten maken?
https://www.kahlo.nl/wordpress/
Betrouwbaar en professioneel.
Theme en PLUGINS op maat.
Zoekmachine-optimalisatie.
WordPress begeleiding.


Liever een site op MAAT?
https://www.kahlo.nl/webdevelopment/
Betrouwbare en professionele
begeleiding van A tot Z; van briefing
t/m oplevering en zoekmachine-optimalisatie.


Recente Berichten


Share on FacebookPrint this pageShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+

webweetjes "

Voor een buitenstaander is het niet te zien, maar dankzij Kahlo heeft onze site een uitgebreid ledensysteem waar alle leden hun eigen profiel kunnen beheren, favoriete ritten mét gpx-bestanden kunnen delen, fietskleding kunnen bestellen en nog veel meer. 

Bart
Tour- en Wielerclub Hapert