Webwinkel, Online Social Shopping wint aan populariteit

LinkedinFacebookGoogleTwitter

Dankzij de opkomst van de Ipad en Smartphone is online winkelen steeds normaler geworden. Wie wil verkopen, moet dus van zich laten horen op internet!


Couple with laptop, paying by credit card, at homeWerd er een paar jaar geleden nog spottend over gedaan… nu kijkt niemand er meer van op als in één huishouden meerdere mobiele apparaten worden gebruikt waarop naar hartelust wordt ‘gesocialized’ én op zoek wordt gegaan naar aanbiedingen en informatie. Omdat je dit dankzij WiFi gewoon gezellig in de huiskamer kunt doen, wordt social shopping steeds aantrekkelijker.

Bewuste aankopen zoals muziek, boeken en kleding worden steeds vaker online aangeschaft. Eerst was dit nog een eenzaam klusje. Maar dankzij de opkomst van WiFi is online winkelen gezelliger geworden. Je hoeft niet meer zieltogend naar de werkkamer te vertrekken. Kopen doe je ieder moment van de dag, lekker in een luie stoel én in goed gezelschap. Zo ben je al snel in ‘the mood’ om een goed gepresenteerd product online aan te schaffen.

Toch komt het nog vaak voor dat veel MKB’ers en ZZP-ers geen eigen site hebben. Of hun webpagina’s zien als een soort virtuele folder waar nauwelijks naar wordt omgekeken. Jammer, zeker als je bedenkt dat 90% van de Nederlanders eerst op internet kijkt voordat tot een bewuste aankoop wordt overgegaan.

Hoe zorg je ervoor dat je optimaal aanwezig bent op internet?

Er zijn verschillende manieren om een product of dienst onder de aandacht te brengen van de social shoppers, maar de belangrijkste zijn (nog steeds):

  • een informatie- en/of koopsite (webwinkel),
  • social media als Twitter, LinkedIn, Facebook en nieuwkomers zoals Pinterest en Google+.
  • Advertenties of banners op andere relevante sites.

Hoe zet je een professionele site op?

Neem om te beginnen een professioneel webbureau in de arm waar de mensen niet alleen verstand hebben van vormgeving en webdevelopment, maar ook kennis van de belangrijkste Content Management Systemen. Ook gevoel voor het schrijven van (zoekmachinevriendelijke) teksten én weten hoe de belangrijkste zoekmachines werken is een pre.

De basis

Natuurlijk is het in eerste instantie aan te bevelen om na te gaan wat je precies wenst te bereiken met de site. Gaat het om een informatiesite of webwinkel? Of beide? Wil je dat mensen kunnen reageren op bepaalde artikelen? Beantwoordt de vormgeving en indeling van de site aan deze doelstellingen?

Vervolgens is het belangrijk om goed na te denken over de domeinnaam. Kies bij voorkeur een naam die duidelijk maakt wat de bezoeker van een site mag verwachten. Probeer ook de kans op spel- of typfouten te verkleinen. www.computerboek.nl bijvoorbeeld, is een naam die geen toelichting behoeft en waarvan je mag verwachten dat de spelling ervan geen problemen zal opleveren.

Vraag je webbouwer om een Content Management Systeem (CMS)

ShoppingEen website hebben is één ding, een site beheren is een ander verhaal. Omdat het wenselijk is dat de pagina’s hoog scoren in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google, dien je content zoals tekst en plaatjes regelmatig te ‘verversen’. Met een goed Content Management Systeem zoals Joomla, WordPress of een systeem op maat, hoef je geen webbouwer te zijn om dit vrij makkelijk te realiseren.

Ook een blog of nieuwsbrief kan dankzij deze systemen relatief simpel worden bijgehouden.

Vergeet de statistieken niet! Laat Google Analytics installeren!

Analyseer waar bezoekers vandaan komen, wat ze bekijken en hoelang ze erover doen om tot een bepaalde conversie over te gaan. En met conversie wordt de gewenste handeling bedoeld, zoals het kopen van een product, het geven van een recensie of het invullen van een contactformulier.

Met de gratis statistieken van Google Analytics kun je dit –en nog véél meer- meten om daar waar nodig verbeteringen aan te brengen in bijvoorbeeld de indeling van de site. Of om te bekijken of je het aantal bezoekers kunt verhogen door een banner te plaatsen op andere sites.

Maak gebruik van social media

Overleg met het webbureau welke social media het beste past bij jou en bepaalde webpagina’s. Het is mogelijk om tweets en YouTube video’s op de site te tonen (embedden) of om reacties via Facebook te laten verlopen. Of dat altijd zo verstandig is, hangt onder meer van de kwaliteit van de tweets en films af.

Daarnaast kan het zinvol zijn om bezoekers de mogelijkheid te bieden de informatie te delen op social media platforms zoals Twitter, Facebook en Google+.
Zie de buttons onderaan.

Zorg voor een aantrekkelijke site op zowel Ipad als SmartPhone

Zoals gezegd, vindt social shopping veelal plaats in een relaxte omgeving, met de Ipad of smartphone in de hand. Toch is de lay-out van veel sites niet geschikt voor met name het kleine displaytje van de phone zodat er snel weggeklikt wordt. Door aan het webbureau te vragen zorg te dragen voor een ‘responsive’ website, wordt de vormgeving en de geboden informatie automatisch aangepast aan het scherm(pje). Een investering die zich snel laat terugverdienen.

Bekijk ook ‘Breid jouw winkel uit met WordPress’ op deze site.

Meer weten over de promotie van een site? Zie:
http://www.karen-nijst-blog.nl/meer-bezoekers-op-de-site-hoger-scoren-in-google/ Meer weten over de kansen en bedreigingen van internet voor de detailhandel? Bezoek: www.eindevandewinkel.nl

Over Karen Nijst van Kahlo Webdevelopment & Copywriting:

Mijn missie is het (ver)bouwen, vormgeven en inrichten (schrijven) van mooie maar vooral functionele websites die de boodschap van de website-eigenaar zo goed mogelijk tot haar recht laten komen. De laatste jaren bouw ik voornamelijk WordPress-sites waarvoor ik als gecertificeerd php-progammeur ook de themes schrijf en verschillende plugins. Daarnaast help ik mijn klanten met het schrijven van commerciële teksten die het goed doen in de zoekmachines én m.b.v. praktische tips en plugins, zoals Yoast, om beter te scoren in de zoekmachines (SEO) waarbij de bezoeker altijd voor de machine komt!Contact opnemen? Mail naar info@kahlo.nl

 

Aantal Reacties: 0

Interessant artikel?



Plaats een reactie! (s.v.p. maximaal 600 woorden)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


Mail mij als anderen ook een reactie plaatsen.




Een site op MAAT?
https://www.kahlo.nl/webdevelopment/
Betrouwbare en professionele
begeleiding van A tot Z; van briefing
t/m oplevering en zoekmachine-optimalisatie.


Website Huren ?
onzezaakonline.nl (Eigendom van Kahlo)
Complete en Professionele Website
Voor € 23,50 / maand
Incl. Host, domeinnaam en SSL


Recente Berichten



webweetjes "

Samen met Karen heb ik mijn wensen doorgesproken en zij heeft dit vertaald naar een prachtige site met goedwerkende oplossingen die ik gemakkelijk kan beheren. Het aantal websitebezoekers is inmiddels verdubbeld.

Anita Kornman
voedingscoach voor vrouwen met langdurig overgewicht