Welke website past bij mij? En hoe begin ik?

Wat is een goede site? 
Dit verschilt per persoon/ per onderneming. Maar in mijn opinie, heb je het dan -in eerste instantie- over een site die ‘goed aanvoelt’, die bij jouw onderneming past, waar klanten blij van worden omdat ze snel vinden wat ze zoeken, die resultaat oplevert (conversie), maar die ook met je meegroeit door de jaren heen.
‘Alle begin is moeilijk’, dus vandaar dat ik hier wat tips heb verzameld die je wellicht helpen bij het opzetten van jouw eerste website!

De belangrijkste aandachtspunten

Voordat je een site laat maken, is het in eerste instantie belangrijk dat je je zo goed mogelijk verplaatst in jouw klant of relatie.  Daarbij komen de volgende vragen aan bod:

  • Waar staat jouw onderneming voor?
  • Wie wens je te bereiken? En welk probleem los jij op voor deze bezoeker van jouw site?
  • Hoe wens je dit te communiceren?
  • Hoe ziet de huisstijl eruit? En de op te roepen emotie(s) en kleuren?
  • Wil je de site zelf kunnen bijhouden, of ga je dat uitbesteden?
welke-site-past-bij-mij

Welke site past bij jou? Maak een briefing aan de hand van bovenstaand ‘aandachtslijstje’.



Wie wens je te bereiken en welk probleem los jij op voor deze bezoeker?

Iemand komt meestal bij je met een hulpvraag. Hij of zij is op zoek naar een product of dienst die hij goed kan gebruiken. En door de juiste oplossing aan te dragen, kan er een transactie plaatsvinden.
Maak eerst een lijstje met de belangrijkste vragen van jouw klant of relatie en probeer deze zo kort mogelijk te beantwoorden!

Wat wil je bereiken?

De meeste mensen zullen aan de daadwerkelijk verkoop van producten en dienstverlening denken.
Maar ook andere zaken kunnen een belangrijke rol spelen:

  • het verkrijgen van goodwill (voor bv een politieke partij),
  • naamsbekendheid (pr),
  • het werven van leden (vereniging) of fondsen (liefdadigheid) ,
  • het opbouwen van een e-mailbestand (e-commerce)

Hoe wens je de doelstelling te behalen?

1)  Met welke onderwerpen?
Maak een lijstje met de belangrijkste onderwerpen en subonderwerpen.
Te vergelijken met de inhoudsopgave van een boek, bijvoorbeeld:

  • Welk probleem kun je oplossen
    • Voor wie
    • Meer info etc
  • Met welke producten/diensten?
    • Product 1
      • foto’s
      • productinformatie
      • formulier downloaden
    • Dienst 1
    • Productinformatie
    • referenties etc etc
  • Gewenste actie
    • Contact opnemen
    • Enquête
    • Bestelformulier
    • Webwinkel etc
  • Over ons (geloof het of niet… dit is in 99% van de gevallen
    écht de minst belangrijke informatie!)
  • Over ons verhaal
  • Geschiedenis
  • Leveringsvoorwaarden, algemene voorwaarden
  • Copyright
  • Privacy

2)  Met welke functionaliteiten / communicatie-tools?
Naast een contactformulier kun je denken aan:

  • blog (ook goed met het oog op de zoekmachines!)
  • een webwinkel,
  • koop- ‘call-to-action’ buttons,
  • referenties, of sterrenrating-systeem
  • galerie  en slideshow, video’s
  • nieuwsbrief,
  • meertalige website,
  • downloadpagina, bijvoorbeeld met formulieren, persberichten of andere informatie (vaak in de vorm van een pdf)
  • downloaden van een ‘weggevertje’,
  • agenda,
  • prijslijst,
  • poll, quiz, enquête,
  • forum,
  • bestelformulier,
  • koppelingen met social media,
  • FAQ, ofwel een pagina met ‘Meest Gestelde Vragen’ op de site,
  • chatfunctie,
  • statistieken, zoals Google Analytics,
  • etc etc.

Enkele voorbeelden:

  • Wil je -bijvoorbeeld als politieke partij- mensen overtuigen van jouw goede bedoelingen? Dan kan dit door op opvallende plaatsen terugkomende korte berichtjes, sfeerrijke foto’s en banners te plaatsen met meer informatie over uw milieubewuste -of andere- acties.
  • Ben je een dienstverlener en/of ZZP’er?  Dan werken goedgeplaatste korte in het oog springende referenties. Liefst met foto’s erbij van de opdrachtgever.
  • Wil je meer leden of fondsen werven? Dan moeten de bezoekers niet te lang zoeken naar een button of mailadres waar zij zich kunnen aanmelden. De aanmeldbutton of -formulier dient een opvallend plek in te nemen in het webdesign!
  • Dit geldt ook bij de verkoop van producten. De ‘koopbutton’ en winkelwagen moeten opvallen en soms lukt dit zelfs beter door ze te laten disharmoniseren met de rest van de omgeving.
  • Wil je een nieuwsbrief gaan versturen? Dan is het belangrijk dat je op tijd een e-mailbestand opbouwt.
  • Ook het adres en de contactgegevens kunnen een belangrijke rol spelen. Bij een webwinkel wekt een opvallend telefoonnummer vertrouwen op!
  • Ben je kunstenaar? Vereniging? Of bied je creatieve diensten aan? Dan zijn foto-galerieën en slideshows niet te versmaden!
  • Mooie producten verdienen (veel) mooie foto’s. Vergeet niet om deze van een goede titel en bijschrift te voorzien.

Paar kanttekeningen:

1) *** Natuurlijk moeten bij dit verhaal andere sites zoals social media niet buiten beschouwing gelaten worden. Maar vaak kun je verschillende media embedden, zie social media op je site.

*** Daarnaast is het vanaf eind april 2015 nóg belangrijker geworden dat de site ook goed te bekijken is op de kleine displays van tablets en phones. Dit noemen ze responsive webdesign.

beauty*** Staar je niet blind op een mooie lay-out. Jouw bezoekers willen in eerste instantie INFORMATIE. En het GEVOEL krijgen dat ze jou kunnen vertrouwen.
Concentreer je dus op de inhoud van de site. Daarna kun je naar het totaalplaatje kijken.

TIP: Kom je er niet zo gauw uit? Bekijk de sites van jouw ‘concollega’s` en noteer waarom je een site wel/niet goed vindt. Let daarbij niet teveel op de -mooie- vormgeving, maar op zaken als de vindbaarheid van de informatie. Is het snel duidelijk waarover het gaat? En zo nee, waarom niet?

Welke site past bij mij, mijn onderneming en mijn branche?

Bestaat de hoofd(!) doelgroep uit jongeren, dan zal een site met een brave overzichtelijke lay-out het beter doen bij de belastingdienst. Ben je een prijsvechter en wil je de koopjesjagers naar de site lokken (en vasthouden)? Dan mag de site best ‘knallen’ opdat de aanbiedingen de bezoeker niet kunnen ontgaan! Ben je een kunstenaar en op zoek naar kunstminnaars? Dan dienen prachtige foto’s -uiteraard van jouw werk- de hoofdmoot uit te maken. Liefst op elke pagina en in de vorm van jQuery presentaties en digitale galerie.

Huisstijl, emotie en kleur

Heb je al een logo en eigen huisstijl? Gebruik ze!

Maak ook een lijstje met de emoties waarvan je wilt dat de website ze oproept en kies zo de hoofdkleur en de steunkleuren voor de website.
Schreeuwerige kleuren passen bijvoorbeeld niet bij de ‘betere’ juwelier en ingetogen grijze lay-outs dragen niet bij aan een kindermodezaak. 

Welke emoties horen bij welke kleur?

Rood Sport, actie, dynamiek, energie, leven, liefde, passie, kracht, gevoel, gevaar, agressie. Paars Royaal, koninklijk, betrouwbaar, macht, nostalgie, ijdelheid, decadentie, extravagantie, passie, gezellig, vrouwelijk.
Groen Natuur, planten, gezondheid, jeugd, vrede, balans, veiligheid, jaloezie, bitterheid. Maar ook: vergif! Roze Delicaat, zacht, gevoelig, naïviteit, vrouwelijk, ijdelheid, vertrouwen, romantiek.
Blauw Zee, vakantie, diepte, oneindig, verlangen, rust, harmonie, balans, vertrouwen, betrouwbaar, serieus, mannelijk. Bruin Aarde, aromatisch, ouderwets, simpel, gezellig, saai, gemiddeld, somber, herfst.
Oranje Nederland, voetbal, warmte, levendig, energie, activiteit, moed, sociaal, plezier, geluk. Grijs Neutraal, sober, theorie, elegant, technologie, saai, middelmatig, eenzaam, ouderdom, verdriet, modern, toekomst.
Geel Energie, zon, licht, goud, vrolijk, optimisme, warmte. Zwart Elegantie, stijl, kracht, nacht, eenzaamheid, geheim, kwaad, negatief, conservatief, dood, verdriet, melancholie.
Wit Trouwen, schoonheid, onschuld, licht, helderheid, neutraal, nieuw, modern, het goede, functionaliteit, perfectie, eerlijkheid, open.    

Wil je de site zelf kunnen bijhouden, of ga je dat uitbesteden?

Indien je de site graag zelf wil bijhouden, ga dan met jouw webbureau na welk systeem voor jou het beste is. De meest populaire CMS- systemen zijn momenteel WordPress, Joomla en Drupal.  Maar je kunt natuurlijk ook een CMS op maat laten maken. Aan het laatste hangt een hoger prijskaartje, maar op de lange duur zijn de onderhoudskosten vaak lager.
Ook als je de site niet zelf gaat onderhouden, kan een CMS op site op maat een goede oplossing zijn.

:-( Een site laten versloffen is overigens nooit een optie. Zoekmachines houden daar niet van en uiteindelijk zal de site verdwijnen in de duistere spelonken van internet. De informatie ‘up-to-date’ houden, is bijzonder belangrijk en vandaar dat het goed is om hier bij stil te staan.

Veel succes!
Karen Nijst

Over Karen Nijst van Kahlo Webdevelopment & Copywriting:

Karen NijstMijn missie is het (ver)bouwen, vormgeven en inrichten (schrijven) van mooie maar vooral functionele websites die de boodschap van de website-eigenaar zo goed mogelijk tot haar recht laten komen. De laatste jaren bouw ik voornamelijk WordPress-sites waarvoor ik als gecertificeerd php-progammeur ook de themes schrijf en verschillende plugins. Daarnaast help ik mijn klanten met het schrijven van commerciële teksten die het goed doen in de zoekmachines én m.b.v. praktische tips en plugins, zoals Yoast, om beter te scoren in de zoekmachines (SEO) waarbij de bezoeker altijd vóór de machine komt! Voor andere strategieën, zoals begeleiding bij AdWords-Campagnes, verwijs ik graag naar verschillende goede vakgenoten. Contact opnemen? Mail naar info@kahlo.nl

 

Aantal Reacties: 0

Interessant artikel?



Plaats een reactie! (s.v.p. maximaal 600 woorden)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


Mail mij als anderen ook een reactie plaatsen.




WordPress site laten maken?
https://www.kahlo.nl/wordpress/
Betrouwbaar en professioneel.
Theme en PLUGINS op maat.
Zoekmachine-optimalisatie.
WordPress begeleiding.


Liever een site op MAAT?
https://www.kahlo.nl/webdevelopment/
Betrouwbare en professionele
begeleiding van A tot Z; van briefing
t/m oplevering en zoekmachine-optimalisatie.


Recente Berichten


Share on FacebookPrint this pageShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+

webweetjes "

Voor een buitenstaander is het niet te zien, maar dankzij Kahlo heeft onze site een uitgebreid ledensysteem waar alle leden hun eigen profiel kunnen beheren, favoriete ritten mét gpx-bestanden kunnen delen, fietskleding kunnen bestellen en nog veel meer. 

Bart
Tour- en Wielerclub Hapert