Wil jij ook meer bezoek op je site? Hoger scoren in Google?

LinkedinFacebookGoogleTwitter

35166339Lees onderstaand verhaal en volg de stappen …

Er was eens een ondernemende prinses die ‘Fatima’ heette en die voor haar koninkrijk een website liet bouwen waarvoor een prachtig logo werd ontwikkeld (mét kroontje) en waarbij goed werd gekeken naar de visie, doelstelling en cultuur van het land. Omdat Fatima wilde dat iedereen op de hoogte zou zijn, stuurde zij een heraut het land in die de nieuwe aanwinst luidkeels aankondigde. De prinses was er dan ook van overtuigd dat het volk de website massaal zouden bezoeken. En dat gebeurde ook. happy smiley with crownMaar helaas, dit verhaal kent geen happy end. Een jaar verstreek en de glazen bol van magiër ‘Analitica” liet al snel een sterk neerwaartse daling zien van het aantal bezoekers. Waar kon dat aan liggen? Was de website niet goed gebouwd?    Dit is helaas maar al te vaak géén sprookje. Het staat buiten kijf dat een slecht gebouwde website ervoor kan zorgen dat de bezoeken tegenvallen. Bureau Kahlo weet dat een goede applicatie aan bepaalde eisen dient te voldoen, zoals de laatste technische standaarden die ervoor zorgen dat een site optimaal toonbaar is in elke moderne browser. Maar dit is niet de reden voor deze slechte afloop. Fatima heeft er gewoon niet bij stilgestaan dat ook een goede website niet vergeten mag worden tijdens het ondernemerschap. Wat had Fatima kunnen doen? De onderstaande zes stappen zouden haar op de goede weg hebben geholpen. Stap 1) Kies een goede domeinnaam.

  • Kies bijvoorbeeld een domeinnaam die rijk is aan zoektermen die relevant zijn voor jouw website. Zie stap 3. Stel je verkoopt sportartikelen op de website die ook nog eens boordevol info, dan kan een naam als www.allesoversportartikelen.nl interessant zijn. Probeer het zelf op: http://www.webchamp.nl/crea-check

Stap 2) Vergeet nooit, maar dan ook nooit, de domeinnaam van een website DUIDELIJK te vermelden. *

  • Op visitekaartjes
  • in de handtekening van e-mailberichten,
  • in je voicemailbericht,
  • het briefpapier,
  • de factuur,
  • in advertenties,
  • advertenties op internet,
  • banners,
  • in de persberichten,
  • tijdens beurzen,
  • enquêtes
  • op spandoeken
  • folders
  • commercials
  • in presentaties
  • ander promotiemateriaal
  • op een forum of in een gastenboek (indien mogelijk)
  • social media (indien relevant)
  • tetc etc…

**Dit lijkt voor de hand te liggen, maar als je erop let, zul je verbaasd zijn hoe vaak het vergeten wordt. Zo heb ik een paar keer ondernemers gebeld waarvan ik dacht dat ze geen website hadden omdat die ontbrak in de advertenties in het plaatselijke h-a-hblad. 90% bleek wel degelijk een website te hebben. Maar waarom zou je die eigenlijk vermelden? briefjeStap 3) Ververs de content op de site regelmatig. Zie ook mijn blog: Content is king voor Google’s Panda

  • Het is absoluut raadzaam om je website continu van nieuwe, recente pagina’s te voorzien. Indien je beschikt over een goed Content Management Systeem (CMS), kun je minstens een keer per week een interessant, leerzaam artikel plaatsen. Door dit te doen, word je gegarandeerd beloond met een hogere vindbaar in zoekmachines.
  • Zorg voor nuttige inhoud en verwerk hierin zoekwoorden of –zinnen** waarop je gevonden denkt te worden. Alle tekst draagt bij aan de vindbaarheid van de site. Weet je niet welke zoekwoorden je het best kunt gebruiken? Ga dan naar hethulpprogramma voor zoekwoorden van Google check woorden op de mate van populariteit in de zoekmachines. De kunst is om woorden te vinden waarnaar gezocht wordt (zoekopdrachten), en die door anderen weinig gebruikt worden (concurrentie). Gebruik deze woorden zoveel mogelijk in de eerste alinea, de titels, kopjes en/of linkjes.
  • Kopieer géén teksten van anderen, maar vertel je verhaal in eigen woorden. Teksten die door verschillende sites worden gedeeld, zullen minder hoog scoren in de zoekresultaten.
  • Geef plaatjes een duidelijke naam en rust ze uit met een zg. ‘title’ en ‘alt’ tag mee ***.
  • Maak ook duidelijke, veelzeggende links en voorzie ze van een title tag.

** NB: Blijf met beide voeten stevig op de grond staan. Het is niet reëel om te verlangen dat jouw gloednieuwe site bovenaan komt te staan met populaire termen als ‘internet’, of merknamen als ‘Herbalife’. Alleen dit laatste woord al, scoort 34.600.000 zoekresultaten. altentitletag***De ‘title’ tag is te lezen door zoekmachines. Het plaatje zelf niet. De ‘alt’ tag is een beschrijving van het plaatje en is bedoeld voor slechtzienden die een site bezoeken mbv speciale apparatuur Stap 4)  Maak optimaal gebruik van de Social Media.

  • Zit je op Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, Pinterest of andere social media? Zorg dan dat je het profiel zorgvuldig invult. Vermeld daar waar mogelijk (en logisch) het webadres. Heb je weer iets nieuws gemeld op je website? Zie: punt 3. Vergeet dan niet om dit te delen en tweeten op de sociale platforms. Mét vermelding van de link!
  • Praat mee **! In alle media praten mensen over verschillende onderwerpen. Dus ook in de social media. Waarschijnlijk wordt er ook gediscussieerd over dingen waar je verstand van hebt. Geef gerust je mening en presenteer jezelf als specialist. Indien mogelijk, verwijs dan m.b.v. een link naar stukjes op jouw site.
  • Op verschillende social media kan een exclusief item, een speciale korting, gratis verzending of een wekelijkse coupon worden aangeboden.
  • Zorg voor mond-tot-mondreclame. Klanten kopen eerder bij je als een ander ze dat adviseert. Zo kun je op LinkedIn aan je klanten en relaties vragen om een beoordeling over jou en je dienstverlening te schrijven.
  • Zorg voor een goede zakelijke pagina waar je de meer ‘serieuze’ berichten plaatst (met verwijzingen naar je site!). Vooral de fanpage op Facebook wint aan populariteit. En –hetzij in mindere mate-  de zakelijke pagina op Google+.
  • Plaats berichten op tijdstippen waarop je doelgroep massaal op facebook zit.
  • Vraag aan je webbureau of ze social media buttons willen plaatsen op de website. Aanrader is de Google+-button waarmee bezoekers met een Google+-account de site een plusje kunnen geven. Of een button waarmee mensen je kunnen uitnodigen in hun kringen. Hiervoor dien je over een Google-account te beschikken.
  • Niet gratis: Voor wie nog een stap verder wil gaan, en bereid is om te betalen voor de vindbaarheid van een website, kan overwegen om te adverteren op de social media. Je betaalt dan alleen wanneer mensen op de advertenties klikken. Ook kun je aangeven tot welk bedrag je wenst te gaan. Bij Facebook kun je precies aangeven bij welke doelgroep je advertentie moet verschijnen. Zo kan een advertentie van een camping in Zuid-Frankrijk het best verschijnen bij facebookers die in hun profiel /en berichtjes hebben gezet dat ze graag in een tentje slapen en zwaar francofiel zijn.  Klik hier voor meer informatie over Google Adwards En hier voor meer info over de Ads van Facebook.

hand symbol**De kunst is om niet te overdrijven zodat je hulp niet als opdringerig gedrag beschouwd gaat worden. Stap 4) links, links, en nog eens links. Zorg voor links van en naar de site.

  • De beste manier om hoog in Google en andere zoekmachines te komen is om de buitenwereld te laten linken naar jouw website. De score bij Google hangt voor een belangrijk deel af van de links die naar de website verwijzen. Begin met het benaderen van websites die iets te maken hebben met de website en vraag of zij een link willen plaatsen. De websites die naar jouw site verwijzen, moeten dus relevant zijn. Een link van autobedrijf ‘Janssens&CO’ naar een site over kinderkleding is -in de ogen van Google- niet relevant.
  • Let op voor sites met namen als ???gratis links’. Een stelregel is dat als ’n link voor iedereen gratis en gemakkelijk te verkrijgen is, het in de ogen van zoekmachines géén waardevolle link kan zijn. Dus sites met ‘gratis links’ hebben vaak weinig tot geen waarde voor zoekmachines. Ook links ruilen binnen ’n bepaald netwerk, kan afgestraft worden. Google zegt daar het volgende over:“De beste manier om ervoor te zorgen dat andere sites relevante links naar uw site toevoegen, is unieke, relevante inhoud maken die snel populair wordt op internet. Hoe nuttiger uw inhoud is, hoe groter de kans is dat iemand anders die inhoud waardevol voor zijn lezers vindt en een link ernaar toevoegt. Voordat u een beslissing neem, moet u zichzelf de volgende vraag stellen: Is dit voordelig voor de bezoekers van mijn pagina?” http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?hl=nl&answer=66356
  • Ook de interne links binnen de eigen site wegen mee. Een pagina waarop je terecht komt direct via de homepage, telt bijvoorbeeld zwaarder mee dan een pagina waarvoor eerst verschillende andere pagina’s dient te bezoeken.

Stap 5) Meld de site aan en herhaal -indien nodig- de aanmelding

  • Bekijk regelmatig de zoekmachines en meld als het nodig is de site opnieuw aan. De site kun je aanmelden op: http://www.aanmelden-zoekmachines.info/  Beter echter is, om de site per zoekmachine aan te melden. Voor Google is dat:http://www.google.nl/addurl/ Houd goed in de gaten hoe hoog uw site staat. Wanneer de site verdwijnt, registreer deze dan opnieuw. Doe dat niet te vaak! Sommige searchengines zien dit als spam en verwijderen dan juist de website

Stap 6) Laat je niet gek maken

  • En dan nog een laatste tip: laat u ondertussen niet het hoofd gek maken door SEO-bedrijven (Search Engine Optimisation) die gouden eieren beloven. Er lopen helaas veel teveel zelfbenoemde goeroes rond.

 

Over Karen Nijst van Kahlo Webdevelopment & Copywriting:

Mijn missie is het (ver)bouwen, vormgeven en inrichten (schrijven) van mooie maar vooral functionele websites die de boodschap van de website-eigenaar zo goed mogelijk tot haar recht laten komen. De laatste jaren bouw ik voornamelijk WordPress-sites waarvoor ik als gecertificeerd php-progammeur ook de themes schrijf en verschillende plugins. Daarnaast help ik mijn klanten met het schrijven van commerciële teksten die het goed doen in de zoekmachines én m.b.v. praktische tips en plugins, zoals Yoast, om beter te scoren in de zoekmachines (SEO) waarbij de bezoeker altijd voor de machine komt!Contact opnemen? Mail naar info@kahlo.nl

 

Aantal Reacties: 0

Interessant artikel?



Plaats een reactie! (s.v.p. maximaal 600 woorden)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


Mail mij als anderen ook een reactie plaatsen.




Een site op MAAT?
https://www.kahlo.nl/webdevelopment/
Betrouwbare en professionele
begeleiding van A tot Z; van briefing
t/m oplevering en zoekmachine-optimalisatie.


Website Huren ?
onzezaakonline.nl (Eigendom van Kahlo)
Complete en Professionele Website
Voor € 23,50 / maand
Incl. Host, domeinnaam en SSL


Recente Berichten



webweetjes "

Kahlo heeft een uitgebreid ledensysteem geïnstalleerd waarmee alle leden hun profiel kunnen beheren, favoriete ritten en gpx-bestanden kunnen delen, fietskleding kunnen bestellen en nog veel meer.
www.twchapert.nll

Harry Schaars
Voorzitter Tour- en Wielerclub Hapert